اهم اخبار

رییس موسسه تحقیقات دیم: تولید ۱.۸ درصد نخود جهان در ایران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: ایران با تولید سالانه حدود ۲۵۰ هزارتن نخود، معادل ۱.۸ درصد نخود تولید در جهانی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ مظفر روستایی درباره برگزاری همایش ملی نخود که در خردادماه امسال برگزار می‌شود، افزود: سطح زیرکشت نخود در ایران سالانه بین ۵۰۰ تا ۵۲۰ هکتار است که بیشترین تولیدات مربوط به استان‌های سردسیر است.

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور اظهار داشت: گزارش‌های موجود حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد تولید نخود کشور مربوط به استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۲ رقم نخود کابلی در کشور تولید می‌شود که ۱۱ رقم آن مربوط به مناطق سردسیر و ۱۱ رقم مربوط به مناطق گرمسیری و معتدل است.

جایگزینی کشت نخود پاییزه به جای بهاره

روستایی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی افزایش تولید حبوبات به خصوص کشت نخود، تغییر کشت از بهار به پاییز است که در این بخش ۸ رقم از ارقام مذکور قابلیت استفاده دارد.

وی افزود: در برنامه جهش تولید در دیمزارها اولویت برنامه‌ها با معرفی ارقام مقاوم به سرما برای تغییر فصل کاشت نخود از بهار به پاییز، کنترل علف‌های هرز و تولید بذر ارقام جدید است به طوری که اکنون بیشترین بذر تولیدی مربوط به موسسه دیم کشور است.

به گفته وی، اما برای حفظ تنوع ژنتیکی نخود در کشور به بخش خصوصی اجازه واردات بذور جدید را داده‌ایم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

۶ کشور بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخود جهان

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور تاکید کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۹، کل تولید حبوبات جهان ۶۰.۹ میلیون تن است که از این میزان ۳۰ درصد لوبیا، ۲۶ درصد نخودفرنگی و ۱۴ درصد نخود است.

وی اظهار داشت: طبق آمار سال ۲۰۲۰ نخود در جهان، حدود ۷۰ درصد از تولید جهانی نخود مربوط به کشور هندوستان است و ترکیه با ۴ درصد تولید جهانی در رتبه دوم و روسیه، میانمار، پاکستان و اتیوپی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم قرار دارند.

به گفته روستایی، حدود ۹۱ درصد از تولید جهانی نخود مربوط به تیپ دسی و مابقی تولیدات از تیپ کابلی است.

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: نخستین جشنواره و همایش ملی نخود سوم خردادماه ۱۴۰۲ توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور (معاونت سرآرود) با همکاری دانشگاه رازی، شورای ملی نخود ایران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر کرمانشاه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار همایش ملی نخود محصولی کم آب بر و پربازده است افزود: این همایش ملی با هدف معرفی ارقام پربازده و جهش تولید در دیمزارها برگزار می‌شود.

روستایی گفت: با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می‌شود تمامی مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و دلیل اصلی برگزاری این همایش در استان کرمانشاه به دلیل سطح زیرکشت بیشتر نخود دیم در این استان و اهمیت آن در تولید این محصول است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *