اهم اخبار

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن: تولیدکننده، تخم مرغ را ۲۰ درصد زیر قیمت مصوب می‌فروشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حمیدرضا کاشانی با بیان اینکه تولیدکنندگان، تخم مرغ را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت مصوب می‌فروشند که باعث زیان تولید می‌شود، گفت: صنعت مرغ تخم‌گذار با کمبود نقدینگی مواجه است و بانک‌ها تسهیلات برای سرمایه در گردش نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ حمیدرضا کاشانی درباره وضعیت تولید و بازار تخم مرغ افزود: طی ماه‌های تولیدکنندگان، تخم مرغ خود را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد حتی در برخی مواقع ۵۰ درصد زیر قیمت مصوب به فروش رساندند که زیان زیادی برای صنعت به شمار می‌رود.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که نرخ مصوب این محصول ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است؛ یعنی تولیدکنندگان روی هر کیلوگرم بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان ضرر می‌دهند و این محصول را ۲۵ درصد زیر قیمت مصوب می‌فروشند.

وی تصریح کرد: اکنون با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید قیمت واقعی تخم مرغ کیلویی ۵۳ هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام می‌شود و صنعت مرغ تخم‌گذار، روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان و ماهانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان زیان می‌دهد که می‌تواند در ادامه باعث کاهش تولید شود.

کاشانی گفت: پی‌بینی می‌شود که تولید تخم مرغ در ماه‌های آینده بین ۳ تا ۴ هزار تن کاهش را تجربه کند.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکل نهاده‌ها روبرو هستند با وجود اینکه چندی پیش عرضه نهاده‌ها طی مدت یک هفته سرعت گرفته بود؛ اما به طور مجدد با کُندی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در واقع طی دو ماه اخیر مرغداران نهاده‌های موردنیاز خود را به‌موقع دریافت نکرده‌اند و گله‌های مرغ تخم‌گذار با مشکل کمبود نهاده‌ها روبرو شده‌اند تا جایی که نهاده‌ها دیر به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

کاشانی تاکید کرد: تولیدکنندگان حدود ۲ تا ۳ ماه است که پول را به واردکنندگان داده‌اند؛ اما واردکنندگان به بهانه انتقال ارز، نهاده‌ها را به موقع تحویل نداده و همچنان این مشکل پابرجاست.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: صنعت مرغ تخم‌گذار با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبروست و بانک‌ها تسهیلات برای سرمایه در گردش بخش تولید نمی‌دهند؛ این در حالی است که سرمایه در گردش بخش تولید ۱۰ برابر شده است و تولیدکنندگان بدون حمایت دولت توان تامین آن را ندارند.

بر اساس این گزارش؛ طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد. اکنون هر شانه ۳۰تایی تخم مرغ در بازار با قیمت‌های بین ۹۲ تا ۱۱۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *