اهم اخبار

رییس کمیسیون آب، کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اهواز: کشاورزی خوزستان نیازمند جهت‌دهی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کمیسیون آب، کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اهواز، خوزستان را از جمله استان‌های پیشرو در حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه در زمینه کشاورزی استان، فعالیت‌های مطلوبی انجام شده اما هنوز متمرکز و جهت دهی شده نیست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) به نقل از ایرنا، طاهر سبهانی در چهارمین نشست کمیسیون آب، کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اهواز، تلاش در راستای جهت‌دهی به اقتصاد کشاورزی استان را از وظایف این کمیسیون و نهادهای مربوطه خواند و اظهار کرد: اگر مسیر درستی برای کشاورزی استان ترسیم شود حرکت‌های اقتصادی متناسب با موقعیت خاص استان و ظرفیت‌های کشاورزی شکل می‌گیرد.

وی مجاورت خوزستان با عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد را بخشی از ظرفیت‌های این استان دانست که با استفاده درست از این ظرفیت‌ها می‌توان موقعیت اقتصادی مطلوبی را برای استان رقم زد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز، رسیدن به نقطه مثبت در اقتصاد کشاورزی استان را منوط به وجود برنامه‌ریزی دقیق و عمل به این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: محصولات کشاورزی خوزستان با توجه به اقلیم آن، ۲ هفته زودتر نسبت به دیگر نقاط کشور به بار می‌نشینند که همین موقعیت خود به خود سهم استان خوزستان در جذب بازارهای هدف را می تواند افزایش دهد.

محصولات کشاورزی خوزستان؛ سالم‌ترین محصولات کشور

عضو شورای شهر اهواز در ادامه پرداختن به ظرفیت‌های کشاورزی، معرفی توانمندی ها و ارایه دیدگاه درست از کشاورزی استان را برای جذب سرمایه گذاران حوزه کشاورزی ضروری خواند و گفت: استان خوزستان با توجه به اقلیم خاص خود سالم‌ترین محصولات کشاورزی در کشور را تولید می‌کند.

کشاورزی خوزستان نیازمند جهت‌دهی است

محمد مهدی مطیعی با بیان اینکه ‌کمترین میزان آفات و بیماری‌ها و کمترین میزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزی استان خوزستان مشاهده شده است گفت: با این حال نسبت به معرفی درست محصولات استان و ویژگی‌های خاص آن‌ها غفلت شده است.

وی با اشاره به برخورداری خوزستان از اقلیم چهار فصل به عنوان عامل مهمی و ویژه‌ در رشد و وزن‌گیری محصولات کشاورزی در این استان توضیح داد: به عنوان مثال نیشکر از اواسط تیرماه تا شهریور ماه روزانه هفت سانتیمتر رشد دارد که این رشدِ رویشی در دیگر محصولات کشاورزی نیز مشاهد می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: استان خوزستان در زمینه راه‌ها، به رغم وجود مشکلات از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیشترین سطح زیرکشت کشاورزی در ایران را متعلق به استان خوزستان عنوان کرد و گفت: کشاورزی مدرن در حال رفتن به سمت افزایش تناژ در واحد سطح و افزایش بهره‌وری است اما با توجه این که استان خوزستان از سطح زیر کشت بالایی دارد هنوز به سمت افزایش تناژ در واحد سطح نپرداخته است است.

عضو شورای شهر اهواز دغدغه عمده حوزه کشاورزی خوزستان را سطح زیرکشت عنوان کرد و گفت: در زمینه افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی غفلت شده است.

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی استان

مدیر دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز در ادامه به حرکت در مسیر کشاورزی نوین و استفاده از ماشین آلات به‌روز اشاره‌کرد و گفت: با استفاده از فناوری نوین در کشاورزی می‌توان محصولی بهتر با هدر رفت آب کمتر ارایه داد.

ناصر سودانی بر ایجاد گروه آسیب شناسی کشاورزی در جنبه‌های مختلف تولید، کشت، نگهداری، بازار هدف، بسته‌بندی و … به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف اشاره کرد.

وی بر تشکیل گروه‌ تولید محتوا در حوزه کشاورزی و تبیین چشم‌اندازهای این حوزه تاکید کرد و گفت: کشاورزی استان نیازمند یک برنامه علمی مدون با استفاده از متخصصان است تا برنامه چشم‌انداز استان در زمینه کشاورزی و تهیه سازوکارهای مورد نیاز آن را فراهم آورند.

گفتنی است استان خوزستان با دارا بودن یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است از این میزان اراضی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استان اراضی آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار نیز در دسته اراضی دیم به شمار می روند.

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته ۷۱۴ هزار و ۳۹۲ هکتار اراضی استان به زیر کشت محصولات پاییزی رفته که از این میزان ۴۲۱هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۲هزار هکتار گندم دیم بود.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *