اهم اخبار

سازمان حفظ نباتات هشدار داد: مرگ تدریجی باغ‌های گردو/ باغداران هوشیار باشند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]معاون سازمان حفظ نباتات نسبت به مرگ تدریجی باغ‌های گردو آلوده به آفت کرم خراط هشدار داد و گفت: باغداران هوشیار باشند و هرچه سریعتر با یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای مبارزه با این آفت خانمان سوز بشتابند.[/heading]

گردو

یحیی ابطالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آفت کرم خراط جزو آفات چوب‌خواری است که هر یکسال و نیم تا دو سال تجدید نسل می‌کند و در درجه اول باعث زوال و مرگ تدریجی درختان گردو می‌شود.

وی خا طر نشان کرد: طی ۱۷ سال گذشته که شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور خشک‌تر شده و میزان بارش‌ها نیز کمتر شده است آفت کرم خراط رشد ونمو بیشتری کرده و باعث شده است که این آفت در برخی مناطق مانند کرمان و مناطق شمالی آذربایجان شرقی و غربی طغیانی شود.

معاون سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد باغ‌های گردو در کشور درگیر آفت کرم خراط هستند و بالغ بر سی درصد باغ‌های گردو نیز در حال نابودی هستند‌، افزود: براساس آخرین گزارش‌های رسیده بیش از ۱۷ هکتار از باغ‌های گردوه استان کرمان و بالغ بر ۶۰۰۰ هکتار از باغ‌های آذربایجان شرقی در حال نابودی و زوال هستند.

یحیی ابطالی ادامه داد:یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این آفت مدیریت تلفیقی است یعنی اینکه مبارزه با مدیریت و هرس باغ به صورت توامان و تلفیقی انجام شود. چرا که یکی از بهترین کارها در حال حاضر زنده نگه داشتن درخت از طریق آبیاری ‌،تغذیه و هرس باغ‌ها است.

وی گفت: گرچه روش‌های مبارزه‌ای مانند استفاده از سمپاشی درون ساقه درختان در گذشته نیز در ایران و جهان مرسوم بوده است اما این روش هزینه‌بر و زمان بر است و در شرایط کنونی یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این آفت برای از بین رفتن آن و جلوگیری از تجدید نسل‌، استفاده از فرمون‌ها است که در کشور نیز نتایج مثبتی داشته است.

معاون سازمان حفظ نباتات اظهار کرد: در مناطقی مانند کرمان و آذربایجان شرقی طرح استفاده فرمون با استفاده از یارانه دولتی انجام شد و نتایج بسیار مثبتی را در مبارزه با این آفت داشته‌ است و این طرح‌ را در ادامه به ستاد بحران کشور پیشنهاد دادیم تا بتواند پس از تصویب به صورت طرحی ضربتی و با کمک دولتی در سراسر کشور اجرایی شود، چرا که این آفت در همه باغ‌های گردو کشور حضور دارد و در حدود ۳۰ درصد آنها خسارات سنگین برجای گذاشته است.

 

تلگرام

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *