اهم اخبار

ستاد عالی پسته تشکیل جلسه داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پس از ماه‌ها کش و قوس بر سر تشکیل جلسه ستاد عالی پسته، این جلسه البته پس از ۲ سال وقفه به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور مدیران استان کرمان تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، آنطور که استانداری کرمان در خبری اعلام کرد، جلسه این ستاد عالی پس از ۲ سال وقفه درحالی عصر سوم مهر ماه تشکیل شد که استاندار و مدیران بخش دولتی و خصوصی این استان نیز در آن حضور داشتند و شرایط تولید و صادرات این محصول ارزآور در آن بررسی شد.

کرمان به ویژه شهرستان های رفسنجان و دیگر مناطق دیار کریمان از قطب های مهم و بزرگ پسته باکیفیت ایران و جهان به شمار می روند که پس از چندسال سرمازدگی، سیل و خشکسالی، امسال محصول خوبی نصیب کشاورزان کرده است؛ درحالی تولید کل پسته کشور ۲۲۰ هزار تن برآورد می شود که بیش از ۷۰ درصد آن متعلق به رفسنجان با افزون بر ۸۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خواهد بود.

از چندماه پیش برخی نمایندگان مجلس کرمان اعلام کرده بودند که با محوریت این استان این ستاد تشکیل جلسه خواهد داد.

محدودیت های صادرات پسته از جمله طرح شناسنامه دار کردن(کیو آر کد) حتی برای کشورهایی که خودشان اعمال نکرده اند یا درخواستی برای واردات آن نداشته اند، طی ماه های اخیر گلایه کشاورزان را به دنبال داشته بود.

البته چند روز پیش باحضور استاندار کرمان در جلسه ای در تهران با حضور برخی نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی خانه ملت، وزیر اقتصاد و سایر مسئولان در سطح ملی درباره تعلیق ۶ ماهه کارت های بازرگانی صادرکنندگان و نیز حذف طرح های سختگیرانه مانند کیوآرکد برای کشورهایی که درخواست آن را نداشته اند، تصمیم گیری شد.

حال و در ادامه آن جلسه در نشست ستاد عالی پسته نیز موارد مختلفی با حضور وزیر جهاد کشاورزی تصمیم گیری شده به طوری که براساس گزارش استانداری کرمان، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد در این جلسه گفته است: شعار ما تولید برای صادرات است و به این ترتیب می‌توان با دستیابی به سهم بازار جهانی، کیفیت و کمیت تولید را ارتقا داد.

وی در ادامه حل مشکلات پسته، انتخاب مجری این محصول و حذف مقررات مزاحم را مورد تاکید قرار داد و افزود: نگاه وزرات جهاد کشاورزی به تولید صادرات‌محور است.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این نشست تاکید بر روان‌سازی صادرات پسته داشت و گفت: استانداردسازی محصول باید براساس کشورهای هدف صورت گیرد.

از دیگر افراد حاضر در این جلسه معاون اقتصادی استاندار کرمان، مسئولان اتاق بازرگانی و انجمن پسته استان کرمان، رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمان، نمایندگان مردم سیرجان و بردسیر، رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بوده اند.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *