اهم اخبار

افزایش سطح زیر کشت کلزا به ۲۰۰ هزار هکتار هدفگذاری شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی دلایل کارشناسی برای تامین روغن از کشت دانه کلزا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سعدالله منصوری در برنامه میز اقتصادی با عنوان “از پیگیری مطالبات کشاورزان تا تامین نهاده‌های تولید در سال زراعی جدید”، از خرید ۱۰۹ هزار تن کلزا در کشور خبر داد و گفت: تولید کلزا در کشور ۱۴۰ هزار تن بود که ۱۰۹ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شد و مابقی توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

وی قیمت هر کیلو کلزا را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: ۳.۱۴ همت بهای کلزای تولیدی است که ۲.۳ همت یعنی ۷۳ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است.

وی تولید روغن را یکی از پیچیده‌ترین و سنگین‌ترین موضوعات سبد امنیت غذایی در کشور برشمرد و افزود: تجربه ما در تولید روغن گیاهی به یکی دو دهه اخیر برمی‌گردد، کشور‌های پیشرو حدود یک قرن در این زمینه سابقه دارند و ما باید با توجه به اقلیم و منابعی که در اختیار داریم، راهکار‌های مناسب با کشور را ارائه دهیم و از همان مسیر‌ها با رشد‌ آهسته، اما پیوسته امیدوار باشیم که بتوانیم لااقل نیمی از روغن مورد نیاز را در کشور تأمین کنیم.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تناوب کشت یکی از دلیل تمرکز بر کشت کلزا است، گفت: تولید دانه‌های روغنی در کشور مبتنی بر کلزا، سویا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ است، کلزا، سویا و آفتابگردان گیاهانی هستند که موطن اصلی آن‌ها خارج از کشور است یعنی به نوعی وارد کشور شده‌اند، اما کنجد و گلرنگ گیاهانی هستند که موطن اصلی یا یکی از مراکز تنوع اولیه و ثانویه آنها، در کشور است و از این حیث ژن‌پلاسم یا مواد ژنتیکی قابل اتکا و غنی در کشور داریم که می‌توانیم از آن‌ها برای توسعه این دو گیاه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به استقرار زراعت کلزا در فصل پاییز در تناوب با گندم، برنامه‌ریزی‌ وزارت جهاد کشاورزی و بیشترین اتکای ما بر مبنای توسعه کلزا و در تابستان بر توسعه گیاهان کم‌آب‌بر استقرار یافته است.

منصوری از تولید ۱۰ درصد از نیاز روغن در داخل کشور خبر داد و اذعان داشت: تمامی دانه‌های روغنی در کشور ۱۰ درصد نیاز مردم را تأمین می‌کند و مابقی را از خارج تأمین می‌کنیم.

وی افزود: سه گروه عوامل اساسی شامل عوامل اقتصادی و بازرگانی؛ عوامل اقلیمی و محیطی؛ و عوامل تکنیکی و علمی برای توسعه کشت گیاهان روغنی از جمله کلزا ضروری است.

مجری طرح دانه‌های روغنی از هدف‌گذاری برای افزایش سطح زیر کشت کلزا به ۲۰۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: براساس آمار هم‌اکنون کشت کلزا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از دو برابر عبور کرده است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *