اهم اخبار

سند ملی تغذیه و امنیت غذایی بزودی تصویب می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تصویب نهایی سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تصویب این سند به طور حتم اقتدار نظام و استقلال غذایی کشور را بدنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا، منصور کبگانیان در حاشیه یکصد ودهمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیرجهاد کشاورزی، رییس جهاددانشگاهی و جمعی از اعضای شورا در محل دبیرخانه این شورا همراه بود، اظهار داشت: در جلسه امروز برخی اعضا دغدغه ها و ایراداتی به سند ملی تغذیه و امنیت غذایی داشتند که نیازمند توجه و رسیدگی است.

وی همچنین یکی از مسائل مطرح شده توسط برخی اعضا در جلسه را دغدغه عدم دیده شدن مسئله تراریخته ها در سند ملی غذایی ذکر و در عین حال تاکید کرد: البته مسئله محصولات تراریخته بحث مهمی است اما این مسئله در سند مهم تری تحت عنوان سند زیست فناوری دیده و پرداخته شده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در محدوده شرح وظایف سند ملی تغذیه و امنیت غذایی و برخی بحث های ریز که در سطح سند ملی مطرح شد را از جمله مباحث مطرح شده در جلسه امروز عنوان کرد و افزود: البته پاسخ های لازم به این ایرادات ارائه شد.

وی بیان کرد: درجلسه امروز شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با موضوع سند ملی تغذیه و امنیت غذایی، اکثریت اعضا تاکید داشتند که اسناد راهبردی کشور در حوزه پیشرفت باید بر اساس توانمندی های حوزه دانش بنیان در کشور رقم خورد.

کبگانیان افزود: همانطور که در ماده دو سیاست های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی تصریح شده، پیشبرد اقتصاد دانش بنیان با نقشه جامع علمی کشور اتصال پیدا کرده، از این رو بطور قطع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در این حوزه از مسوولیت جدی برخوردار است.

وی از تصویب نهایی سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به مزایای این سند تاکید کرد: تصویب این سند به طور حتم اقتدار و استقلال غذایی کشور را بدنبال خواهد داشت و این مهم چیزی نیست که نظام آن را نادیده بگیرد.

کبگانیان عدم وابستگی به محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی را در تصویب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی یک مسئله مهم برای کشور دانست و افزود: حفظ کرامت انسانی و تامین انرژی و پروتئین غذایی مورد نیاز همه اقشار با هدف تامین سلامت جسمی جامعه و جلوگیری از افزایش هزینه های بهداشتی از مزایای این سند محسوب می شود و برای این مهم در سند راهکارهای مناسبی نیز ارائه شده است.

وی همچنین با اذعان به اینکه متاسفانه بخش عمده ای از فعالان حوزه کشاورزی در کشور از تخصص و سواد لازم برخوردار نیستند، توجه به اقتصاد کشاورزی و افزایش سواد کشاورزی فعالان این حوزه را یکی دیگر از موارد مطرح شده در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی عنوان کرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور یکی ازنقاط قوت بخش کشاورزی کشور را سهم ویژه بخش خصوصی در آن دانست و افزود: کشاورزی تنها بخشی در کشور است که حضور و سهم ارگان های دولتی در آن کمتر است، از این رو افزایش سواد و تخصص فعالان آن به ارتقاء بهره وری کشاورزی و البته افزایش درآمد آنها کمک شایانی خواهد کرد.

وی درخصوص دلایل طولانی شدن تصویب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی با بیان اینکه، سند امنیت غذایی یک سند جامع است که همه ابعاد مرتبط با غذا را شامل می شود و محصول نگاه چند رشته‌ای است، ادامه داد: تصویب سندهای بسیار مهم به دلیل اینکه گاها با دهها وزارتخانه و مجموعه مرتبط می شود، مقداری زمان بر است مثل سند هوافضای، سند دریایی کشور، سند انرژی که همین تجربه را داشتیم و دچار فرازونشیب هایی می شویم و البته برای جلوگیری از ایرادات و اشکالات احتمالی در نهایی شدن سندها از آن استقبال می کنیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *