اهم اخبار

سهمیه سبوس دامداران استان تهران به‌موقع تحویل نمی‌شود/ پائین بودن سهمیه سبوس دامداران تهرانی نسبت به دیگر استان‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران با بیان اینکه سرانه سهمیه ماهیانه سبوس دامداران استان تهران کمتر از دیگر استان‌ها است، گفت: متاسفانه همین سهمیه اندک سبوس هم به‌موقع تحویل اتحادیه نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، حبیب دهقان‌ دهنوی با بیان این مطلب، توضیح داد: مشکلی که در مورد سبوس وجود دارد، این است که این نهاده در همه استان‌ها نهایتا تا ششم هر ماه توزیع می‌شود اما در استان تهران مشخص نیست به چه دلیل، تحویل سبوس به کارخانجات آرد در استان البرز گره خورده و این موضوع باعث می‌شود که مشخص شدن وضعیت سبوس این استان، تا بیستم ماه طول می‌کشد و تا زمانی که به تعاونی‌ها اعلام شود، حدود بیست‌ودوم ماه می‎شود و عملا با توجه به تعطیلی‌های معمول، فقط حدود ۵-۴ روز فرصت برای تعاونی‌ها و اتحادیه دامداران استان تهران برای توزیع سبوس باقی می‌ماند.

دهنوی افزود: در چنین شرایطی دامداران مستقیما به کارخانه‌ها مراجعه کرده و با توجه به اینکه قیمت سبوس در بازار آزاد فعلا پائین‌تر از سامانه است، در نتیجه دامداران مستقیما از کارخانه خرید را انجام می‌دهند و عملا تشکل‌ها از چرخه کنار گذاشته می‌شوند.

وی گفت: با وجود اینکه، این امکان برای کارخانه‌ها فراهم است که قیمت سبوس را در سامانه تغییر و به روز رسانی کنند، اما این کار را نمی‌کنند و سبوس را مستقیم به دامداران می‌فروشند و این مسئله باعث می‌شود که تعاونی ها و اتحادیه‌ها از چرخه توزیع خارج شده و همین درآمد اندک تشکل‌ها نیز از دست برود.

دهنوی همچنین اظهار داشت: این مشکل را از طریق نهادهای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام جهاد کشاورزی پیگیری کرده‌ایم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و لازم است که به این مسئله رسیدگی شود؛ چراکه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و دامداران، طالب این هستند که از طریق سامانه خرید کنند، اما اینکه دست کارخانه‌ها برای فروش مستقیم به دامداران باز است، چنین مسائلی نیز پیش می‌آید.

کم بودن سهمیه دامداران استان تهران

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران در ادامه گفت: مشکل دیگر این است که سهمیه سبوس دامداران استان تهران نسبت به دیگر استان‌ها، کمتر است و با اینکه سرانه سبوس دامداران تهران برای هر راس دام شیری در دوره‌هایی تا ۶۵ کیلوگرم نیز بوده اما در حال حاضر این سهمیه ۱۲ کیلوگرم است، در حالی‌که در دیگر استان‌ها بالای ۲۰ کیلوگرم می‌شود.

قیمت بالای سبوس

دهنوی در مورد قیمت سبوس هم گفت: حدود یک سال قبل قیمت سبوس از ۱۴۰۰ تومان به یکباره به ۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد که این مسئله به شدت مورد اعتراض دامداران بود اما کسی برای این اعتراض‌ها اهمیتی قائل نشد و در حال حاضر قیمت سبوس در سامانه ۶ هزار تومان بارگذاری شده اما در خارج از سامانه مقداری کمتر و با قیمت حدود ۵۸۰۰ تومان فروخته می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *