اهم اخبار

سهم ایران در بازار حلال جهان بسیار کم است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: سهم ایران در بازار غذای حلال جهان ناچیز و کمتر از یک درصد است.

حجت الاسلام حمزه کلانتری روز شنبه در گردهمایی روحانیون ناظر ذبح شرعی کشتارگاه‌ها وکارگاه‌های بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی استان اردبیل افزود: گردش مالی غذای حلال در جهان بیش از چهار هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این مقدار با وجود حدود پنج درصد مسلمانان دنیا در کشورمان کمتر از یک درصد است.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی تامین غذای حلال و طیب اظهار داشت: با اینکه غذای حلال در کشورهای غیرمسلمان حدود ۲۰ درصد گرانتر از سایر غذاها است اما استقبال مردم به دلیل امنیت غذایی آن هر روز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به آیات قرآن، دستور دین و روایات و احادیث متعدد از ائمه معصومین برای استفاده از غذای حلال و طیب و طاهر بیان کرد:بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر ناهنجاری‌های موجود در جهان به علت استفاده از غذای حرام است.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: قانون نظارت شرعی که حاصل تلاش مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای نگهبان می‌باشد به عنوان مرجع اصلی غذای حلال در کشور است.

حجت الاسلام کلانتری با تاکید بر اجرای دقیق این قانون توسط روحانیون ناظر شرعی ادامه داد: آموزش کاربردی و عملی، تعیین صلاحیت و وظایف بکارگیری روحانیون ناظر ذبح شرعی، ارزیابی عملکرد ناظران، ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت محصولات تولیدی و نظارت بر حضور مستمر و ثمربخش ناظران شرعی در کشتارگاهها و کارگاههای بسته بندی یکی از وظایف مهم و اصلی دفاتر نمایندگی ولی فقیه ادارات کل دامپزشکی استان‌ها است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت‌های زیادی برعهده دارد، گفت: شاید خدمات این سازمان برای مردم زیاد مملوس نباشد ولی بدون شک دامپزشکی خدمات زیادی به مردم ارائه می کند.

وی راه‌اندازی سامانه ناظرین و ذبح‌کنندگان شرعی در سراسر کشور را از اولویت‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور برشمرد و افزود: خدمات دامپزشکی در حوزه سلامت، امنیت غذایی و بهداشت مردم جامعه غیر قابل انکار است.

او اظهار داشت: در بررسی‌های صورت گرفته از سوی دامپزشکی کشور استان اردبیل یکی از استان‌های خوب و موفق در ارزیابی عملکرد روحانیون ناظر شرعی است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *