اهم اخبار

سه اقدام دولت برای حمایت از باغداران/سیب صادر و ذخیره سازی می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع آغاز شده و خرید از کشاورزان برای ذخیره‌سازی یا تحویل به کارخانه های کنسانتره انجام می شود .

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، چند ماهی است باغداران به ویژه منطقه شمال غرب کشور از نبود مشتری و قیمت پایین سیب به شدت گله‌مندند، محصول آنها دستشان مانده و در شبکه‌های مجازی تصاویر میوه‌های تل‌ انبار شده در کنار جاده‌ها دست به دست می‌شود.

این مشکل امسال نیست، سال‌های گذشته هم وضعیت مشابهی وجود داشت و هنوز مشکل آنها حل نشده است. سیب محصول چند ساله است و کشاورزان به راحتی نمی‌توانند برنامه‌های تولید را تغییر دهند. بنابراین دولت باید فکری به حال این تولیدکنندگان بکند تا هم آنها و منافع ملی کشور به خطر نیفتد.

با سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره آخرین وضعیت تولیدکنندگان و بازار صحبت کردیم.

سه اقدام برای تعادل عرضه و تقاضای سیب در بازار

نورانی افزود: صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع انجام می‌شود. از سوی دیگر دولت خرید سیب از باغداران را برای ذخیره‌سازی انجام می‌دهد. همچنین سیب‌های درجه ۲ و ۳ نیز از آنها کیلویی ۴۶۰ تومان خریداری می‌شود و به کارخانه‌های تولید کنستانتره و پوره هدایت می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: مجموعه این اقدامات باعث شده که تعادل نسبی در بازار و نیز عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

وی این را هم گفت که دولت سیب در جه دو و سه  را که به قمیت ۴۶۰ تومان از باغدار خریداری می کند به قیمت کمتر به کارخانه می دهد.

کند شدن صادرات به دلیل اقدامات اخیر آذربایجان

نورانی گفت: متأسفانه روند صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به دلیل اتفاقاتی که اخیرا در مرز آذربایجان وجود داشته و آنها از کامیون‌داران عوارض می‌گرفتند تا حدودی کند شده و همین مسأله باعث شد تعدادی از کامیون‌ها محصولاتشان بی‌کیفیت و پلاسیده شده و مرجوع شود.

وی تعداد کامیون‌های مرجوعی را ۲ تا ۳ دستگاه عنوان کرد.

آغاز خرید از باغداران برای ذخیره‌سازی

به گفته این مسئول خرید سیب از باغداران برای ذخیره‌سازی هم آغاز شده که قیمت آن در شهرهای مختلف به این شرح است: هر کیلوگرم سیب در شهرستان‌های مشکن شهر و مراغه از باغدار ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، در ارومیه ۴ تا ۶ هزار تومان و در کردستان ۳ هزار تومان خریداری می‌شود.

افزایش هزینه‌های جانبی 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: هزینه‌های جاری برای تولید کنندگان و صادرکنندگان افزایش یافته است. به طوری که هزینه حمل هر کیلو سیب از ارومیه به کارخانه‌های تهران و اطراف ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان است و این هزینه‌ها در داخل استان کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان می‌باشد.

وی افزود: همچنین هزینه چیدن هر کیلو سب ۵۰۰ تومان و کاغذهای بسته بندی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان شده و همه اینها هزینه‌ها را افزایش داده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *