اهم اخبار

شاخص قیمت غذای فائو در ماه اوت ثابت ماند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) اعلام کرد، شاخص قیمت غذای این سازمان (FFPI) در ماه اوت (مرداد-شهریور) به ۱۶۷٫۶ رسید که در مقایسه با ماه گذشته تغییر چندانی نداشته، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵٫۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، کاهش قیمت ماه اوت مواد غذایی در گروه های شکر، روغن های گیاهی و لبنیات در مقایسه با ماه پیش از آن به خوبی توانست افزایش قیمت مواد غذایی در گروه های غلات و حبوبات و گوشت را جبران کند.
میانگین قیمت غلات و حبوبات در ماه اوت با چهار درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه (تیر-مرداد) به ۱۶۸٫۴ رسید. گندم با بیش از هشت درصد افزایش قیمت، بیشترین جهش قیمتی در این گروه غذایی را ثبت کرد.
میانگین قیمت روغن های گیاهی در ماه اوت به ۱۳۸٫۲ رسید که نسبت به ماه پیش ۲٫۶ درصد کاهش داشت. این کاهش قیمت تا حد زیادی ناشی از افت قیمت روغن های پالم، سویا و آفتابگردان بود.
میانگین قیمت لبنیات در ماه اوت نیز با ثبت یک افت ۱٫۵ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۱۹۶٫۲ رسید. در این گروه غذایی، میانگین قیمت کره، شیر بدون سرشیر و شیر کامل برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد در حالی که سایر اقلام، یک افزایش بهای جزئی را تجربه کردند.
میانگین قیمت گوشت در ماه اوت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک کاهش ۴٫۶ درصدی را تجربه کرد، نسبت به ماه گذشته تنها اندکی افزایش پیدا کرد و به ۱۶۶٫۳ رسید.
میانگین قیمت شکر نیز در ماه اوت به ۱۵۷٫۳ رسید که نسبت به ماه گذشته ۵٫۴ درصد کاهش داشت. این افت قیمت بیشتر ناشی از کاهش نرخ ارز در برزیل و هند بود.
به گزارش ایرنا، شاخص قیمت غذای فائو یک شاخص قیمت ماهیانه است که میانگین قیمت جهانی مجموعه ای از مواد غذایی در پنج گروه غلات و حبوبات، روغن نباتی، لبنیات، گوشت و شکر را اندازه گیری می کند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *