اهم اخبار

شیوع بیماری پوسیدگی باکتریایی ریشه چغندرقند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک محقق بیماری شناسی گیاهی در خصوص شیوع بیماری پوسیدگی باکتریایی ریشه چغندرقند در استان کرمانشاه هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ مهیار شیخ الاسلامی اظهارکرد:در پی گزارش­‌هایی مبنی بر توسعه بیماری ریشه‌ای در محصول چغندرقند پاییزه در منطقه سرپل ذهاب، در تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه سال جاری ضمن بازدید از مزارع آلوده منطقه، علائم زردی و خشکیدگی برگی همراه با پوسیدگی خشک ریشه در قسمت آوندهای ریشه به همراه علائم پوسیدگی و تغییر رنگ روی دمبرگ و آوندهای برگی مشاهده شد.

وی افزود: پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد این بیماری بیشترین شباهت را با بیماری نکروز آوندی و پوسیدگی باکتریایی ریشه چغندرقند با عامل باکتریایی دارد، که در مناطق گرم از جمله مخرب ترین بیمارگرهای چغندر قند هستند و تا به حال سابقه ای از این بیماری در منطقه سرپل ذهاب و استان کرمانشاه وجود نداشته است.

این محقق بیماری شناسی گیاهی علائم بیماری پوسیدگی باکتریایی ریشه چغندرقند را تشریح کرد وگفت: علایم این بیماری در بخش هوایی و ریشه ذخیره ای گیاه دیده می‌شوند، اما گاهی تنها در ریشه توسعه می یابد. باکتری عامل بیماری به بافت آوندی دمبرگ و ریشه ها حمله کرده و موجب پوسیدگی شدید می شود. عامل بیماری باعث ایجاد رگه های سیاه رنگی روی برگها شده که در طول رگبرگ ها ادامه می­ یابند. در آلودگی شدید ریشه ها، گیاه پژمرده می­ شود. همچنین این بیماری گیاهان را از بین  نمی برد بلکه باعث توخالی شدن ریشه­ ها می شود.

وی با اشاره به اینکه  راه نفوذ باکتری به داخل ریشه، زخم ها و آسیب ­های ریشه‌ای است و دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بیماری  را گسترش می‌دهد، افزود: بارزترین نشانه بیماری پوسیدگی باکتریائی ریشه چغندر این است که ریشه از قسمت انتهای تحتانی شروع به پوسیدن و سیاه شدن می­ کند. پوسیدگی به تدریج توسعه یافته، تمام بافت­ های ریشه چغندر را فرا می­ گیرد و موجب فساد آنها می­ گردد. حساسیت به این بیماری در گیاهان بالغ و مسن بیشتر است. باران و یا آبیاری بارانی باعث خسارت بیشتر می ­شوند و وجود زخم در دمبرگ ­ها، طوقه و یا برگ های گیاه برای آلودگی لازم است. شیوع بیماری با افزایش استفاده از کودهای ازته و رشد سریع آن به دلیل فاصله بیشتر بین گیاهان تشدید می­ یابد. انتقال آن احتمالا از طریق خاک های ریخته شده در طوقه گیاه بر اثر اقدامات کشاورزی آبیاری و یا حشرات انجام  می گیرد.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه  درخصوص کنترل بیماری، استفاده از ارقام با حساسیت کمتر، عدم ایجاد صدمه به گیاهان، مصرف مناسب و متعادل کودهای ازته، کشت زود هنگام و تنظیم فاصله کشت را توصیه کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *