اهم اخبار

صادرات بهانه دلالان و سودجویان برای گرانی مجدد گوشت قرمز/ قیمت دام زنده کاهش یافته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با تاکید براین که ادامه روند صادرات دام زنده تاثیری در قیمت گوشت قرمز ندارد، گفت: سیستم دلالی تنها علت گرانی گوشت قرمز گوسفندی و گوساله است و وقت آن رسیده مسئولان ذیربط با متخلفان برخورد قانونی کنند.

«محمدرضا ملاصالحی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نگرانی برخی افراد در ادامه صادرات دام زنده و احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز افزود: در سال های گذشته نیز صادرات دام زنده سبک و سنگین داشتیم و ادامه این فرایند طبق روال گذشته خواهد بود، بنابراین افراد سودجو صادرات را بهانه ای برای افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز کرده اند.
وی گفت: دولت یازدهم در ماه های گذشته با کاهش روند صادرات دام زنده تلاش جدی در تنظیم بازار گوشت قرمز داشت که متاسفانه این امر آنگونه که باید محقق نشد و همچنان مصرف کنندگان این محصول را با قیمت های بالاتر از قیمت واقعی خریداری می کنند.
وی گفت: توقف صادرات می تواند باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شود و مازاد دام زنده کشور میتواند نگرانی های را برای دامپروران ایجاد کند.
به گفته ملاصالحی ، اکنون دام زنده سبک (گوسفند و بز) به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دام سنگین (گاو و گوساله) به کردستان عراق و عراق صادر می شود.
قائم مقام معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۱۳۹۴ یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس گوسفند و بز و ۲۰ هزار راس گوساله به کشورهای هدف صادر شد، اما در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات دام زنده به کمتر از نصف رسید که بخش عمده کاهش روند صادرات برای تنظیم بازار داخلی بود.
ملاصالحی گفت: به طوری که در اواخر ماه های سال گذشته و ابتدای امسال با عرضه مستمر دام قیمت این محصول از هر کیلو ۱۵۵ هزار ریال به کمتر از ۱۴۰ هزار ریال رسیده که کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار ریال و معادل ۱۰ درصدی قیمت داشته است. درحالی که مصرف کنندگان از این کاهش قیمت بهره مند نشده اند.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون با ورود زایش های جدید دام نگرانی افزایش عرضه و شکسته شدن قیمت دام زنده را داریم که این امر به نفع صنعت دامپروری وتولید کنندگان این بخش نیست.
ملاصالحی تغییرات قیمتی دام زنده را با تغییرات قیمتی گوشت قرمز قابل مقایسه ندانست و افزود: سال گذشته افراد سودجو با ایجاد شایعاتی موجب افزایش بیش از حد قیمت گوشت قرمز شدند که کماکان این امر ادامه دارد.
وی اضافه کرد: در واقع با کاهش قیمت دام زنده باید قیمت گوشت نیز به نرخ واقعی عرضه می شد، اما قیمت گوشت کماکان با قیمت ها قبلی عرضه می شود که این امر نشان می دهد سیستم دلالی با شایعه پراکنی قیمت ها را افزایش داده اند که باید با این افرادسودجو برخورد قانونی صورت گیرد.
رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید براینکه سیستم دلالی مانع کاهش قیمت گوشت قرمز برای مصرف کنندگان می شود، تاکید کرد، دلالی و واسطه گری تنها علت بالا رفتن قیمت گوشت گوسفندی و گوساله است، زیرا دام سنگین (گوساله) به دلیل تولید و عرضه مداوم باید با کاهش قیمت مواجه شود، درحالی که این محصول نیز همانند گوشت گوسفندی که فصلی است از قیمت های بالایی برخوردار است.
به گفته وی، عرضه دام سبک به شکل فصلی و متناسب با عرضه و تقاضا ممکن است در برخی فصول با اندکی افزایش یا حتی کاهش قیمت مواجه شود.

** تصمیم گیری های غیراقتصادی صادرات دام مشکل ساز است

‘منصور پوریان’ رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: تصمیم گیری های غیراقتصادی درحوزه صادرات دام سبک هزینه های کلانی را به بخش تولید دام تحمیل می کند، به طوری که ما شاهد چالش هایی در زمینه تجارت دام هستیم که تنگ نظری ها سایه بر سیاست گذاری صادرات محصولات کشاورزی افکنده است.
وی اظهار داشت: این وضعیت منجر به ناامیدی سیستم تولید و بازرگانی شده ، زیرا سیاست ثابتی دراقتصاد دام وجود ندارد و این بی ثباتی نتیجه اش آسیب و رکورد به این بخش است.
وی افزود: برهمه مشخص است صادرات محور رشد تولید و ایجاد اشتغال است و زمانی که شرایط بازار داخلی برای این مهم تصمیم گیری می کند، دیگر نباید به تجارت فکر کرد زیر ا قلمرو بازار داخلی از خارجی باید به طور کامل مجزا باشد تا اثر بخشی هرکدام حس شود.
به گزارش ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را برای مرصف کنندگان بین ۳۱۵ تا ۳۳۰ هزار ریال اعلام کرده است اما این محصول به تفکیک ران، سردست، فیله، ماهیچه و غیره با قیمت هایی بالاتر از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال عرضه می شود.
ممنوعیت و کاهش روند صادرات دام زنده از بهمن ماه سال گذشته به منظور تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز و کاهش قیمت ها در شب عید و ایام نوروز برقرار شد.
کارشناسان معتقدند با انبوه زایش دام سبک گوسفندی و بزی فصل زمستان و بهار و ادامه روند توقف صادرات دام زنده در سال ۹۶ می تواند علاوه بر از دست دادن بازارهای صادراتی ایران صنعت دامپروری را با مشکلاتی مواجه می سازد بنابراین صنعت دامپروری نیازمند آزادسازی مجدد صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
در سال های اخیر دام زنده گوسفندی و بزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور عمده به کشورهای کویت، قطر، عمان و امارات صادر شده است.
براساس آمارها ، ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از ۳ میلیون راس دام سبک دارد، در حالی که سالیانه نزدیک به یک میلیون راس دام سبک صادر می شود.
سال گذشته باتوجه به وجود بیش از ۷۰ میلیون راس دام سبک و ۹ میلیون راس دام سنگین ۸۴۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد.
برای تامین نیاز مصرفی کشور حدود ۱۰۰ هزارتن معادل ۱۰ درصد نیاز گوشت قرمز از محل واردات تامین و در مقابل بخش اندکی از دام زنده صادر می شود.

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *