اهم اخبار

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام: صادرات را بهانه کردند تا قیمت گوشت را بالا ببرند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

منصور پوریان با اشاره به اینکه کمبودی در بازار گوشت و عرضه دام وجود ندارد چون عرضه از تقاضا بیشتر است گفت: نه تنها میزان زایش‌های پاییزه بسیار عالی است بلکه ذخایر گوشتی هم در بخش دولتی بالا است بنابراین بهانه‌ای برای گرانی وجود ندارد از طرفی قیمت دام هم بالا نرفته است. اما شاهد این هستیم که برخی افراد سواستفاده‌گر جهت توجیه افزایش قیمت گوشت، صادرات را بهانه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ منصور پوریان در پاسخ به اینکه چرا صادرات دام متوقف شده است؟ گفت:همیشه برنامه‌های راهبردی جهت حمایت از تولید در مقابل بازار کم می‌آورد و اخیرا هم به دلیل فضای روانی ایجاد شده توسط بازار صادرات دام زنده نیز متوقف شد.

وی ادامه داد:وقتی قرار شد صادرات دام صورت بگیرد دام دامداران با قیمت هر کیلو ۶۲ هزار تومان خریداری شد و این دام ها جهت صادرات به قرنطینه فرستاده شدند. قطعا توقف صادرات ضربه جبران ناپذیری به صادرکنندگان و حتی دامداران خواهد زد، زیرا این دام ها به دامداران باز می گردد.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اضافه کرد: کشور در بهار، تابستان و پاییز خشکسالی‌های بسیاری را تجربه کرد. همین امر باعث شد دام سبک آسیب بسیاری ببیند. در مناطقی مانند خوزستان، ایلام، بخشی از فارس، لرستان و کرمانشاه که خشکسالی و کم آبی بسیاری داشتند دامها آسیب بسیاری دیده اند. از طرفی به دلیل انباشت دام و عدم کشش بازار دولت تصمیم گرفت که اجازه صادرات بخشی از دام های سبک یعنی حدود ۱درصد از آنها را بدهد.

وی تصریح کرد: کمبودی در بازار گوشت وجود ندارد. کمبودی در عرضه دام وجود ندارد چون عرضه از تقاضا بیشتر است. میزان زایش‌های پاییزه بسیار عالی است. ذخایر گوشتی هم در بخش دولتی بالا است. جمعیت دام هم بالا است و بهانه‌ای برای گرانی وجود ندارد اما شاهد این هستیم که برخی افراد سواستفاده‌گر جهت توجیه افزایش قیمت گوشت صادرات را بهانه می‌کنند.

پوریان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود صادرات منجر به افزایش قیمت دام و سپس گوشت شده است، گفت: قیمت دام زنده نسبت به هزینه تولید آن پایین تر است. قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده حدود  ۷۵ هزار تومان است این در حالیست که در حال حاضر قیمت آن در بازار ۵۵ هزار تومان است. همچنین قیمت بره نیز در میادین عمده  کیلویی ۵۸ هزار تومان است. یعنی در لاشه و دام افزایش قیمتی نداشتیم ولی مشخص نیست چرا قیمت گوشت گران شده است.

وی با بیان اینکه دو نوع جهش قیمت داریم، گفت: یک جهش قیمتی مربوط به وقتی است که تمام اقلام حرکت رو به جلو دارند و قیمت آنها افزایش می یابد  اما نوع دیگر آن به گونه ای است که با ایجاد جو روانی قیمت یک کالا تحریک می شود.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: با کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت در بازار مواجهیم و قدرت خرید مردم کاهش یافته است و این افزایش قیمت ها قدرت خرید را باز هم کمتر می‌کند.  

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: امیدواریم به زودی صادرات از سر گرفته شده و خبرهای خوبی بشنویم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *