اهم اخبار

صادرات سالانه ۶۰۰ هزار تن سیب از کشور/ استمرار خوداتکایی کشور در تولید گندم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این که در زمینه تامین کالای اساسی در کشور کمبودی وجود ندارد، گفت: تاکنون ارز دولتی لازم برای تامین نهاده‌های کشاورزی و محصولات اساسی ظرف ۱۱ ماهه اخیر از سوی دولت فراهم شده و ذخایر راهبردی در انبارها به حد کفایت و استاندارد وجود دارد.

 

 

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: بحمدالله تمام فروشگاه‌ها و انبارهای کشور پر از محصولات استراتژیک کشاورزی است و در صورتی که بازار به هر دلیلی با کمبود برخی کالاها و یا نوسانات قیمت مواجه شود ما می‌توانیم از ذخایر راهبردی موجود در انبارها برای تنظیم بازار استفاده کنیم.

بخشنده افزود: مسئولیت تامین امنیت غذایی بیش از ۸۰ میلیون نفر در کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و همکاران ما در بخش‌های مختلف در سطح ملی و استان‌ها به صورت شبانه‌روزی تمام تلاش خود را برای تحقق این مسئولیت مهم انجام می‌دهند.

وی از تصمیم دولت برای دو برابر شدن ذخایر راهبردی کشاورزی خبر داد و گفت: در این راستا اخیرا ارز مورد نیاز بخش کشاورزی برای ارتقا و نگهداری بهینه این ذخایر از سوی دولت تامین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خوداتکایی کشور در تولید گندم در سال زراعی جاری اذعان داشت: اکنون بیش از ۵ میلیون تن گندم در سیلوها داریم و این در حالی است که برداشت سال زراعی این محصول به زودی در مناطق گرمسیری شروع می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال، پیش‌بینی می‌کنیم در تولید غلات وضع بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم و کمبودی نخواهیم داشت.

بخشنده عمده مشکلات کنونی در زمینه گوشت قرمز را ناشی از توزیع و قاچاق دام زنده و همچنین جَو روانی ناشی از تحریم‌ها عنوان کرده و تصریح کرد: از ۹۵۰ هزار تن مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور، بیش از ۸۰۰ هزار تن آن در داخل تولید و تنها ۱۵ درصد آن وارد می‌شود که بخشی از این میزان مربوط به واردات گوشت گوساله منجد از برزیل و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیگر واردات کنونی، گوشت گرم گوسفندی است که از استرالیا و ۱۲ کشور دیگر وارد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که حدود ۵۰ میلیون نفر در کشور عضو تعاونی‌ها هستند اذعان داشت: در راستای سیاست‌های تنظیم بازار و کاهش مشکلات توزیع، قرار شده است که گوشت وارداتی به صورت هدفمند و از طریق تعاونی‌های مصرف در جهت تامین نیاز جامعه هدف اختصاص یابد.

وی اجرای سیاست بازار در برابر ازای بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی را موفقیت آمیز خواند و تصریح کرد: ما واردات موز را به صادرات سیب گره زده‌ایم و از این محل سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن سیب از کشور صادر شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *