اهم اخبار

صادرات کیوی مازندران به هند آغاز شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نخستین محموله صادرات کیوی این استان با دیپلماسی قوی دولت جهادی سیزدهم از امروز سه شنبه به کشور هند صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا ، سالانه از مقدار ۱۸۰ هزار تن کیوی تولیدی در مازندران به ویژه غرب این استان ، مقدار ۱۲۰ هزار تن آن به خارج صادر می شود که عمده خریدار این محصول کشور هندوستان است.

مسوولان قرنطینه هندوستان در آذر ماه سال گذشته ، حدود ۲۸ محموله کیوی در قالب بیش از ۵۰۰ هزار تن به علت آلوده بودن به شپشک برگشت داده بودند که از این مقدار چهار محموله مستقیم از ایران به هندوستان و بقیه هم از امارت به این کشور صادر شده بود.

باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۵۰ هزار تن تا ۱۸۰ هزار تن می رسد و برداشت این محصول هم از نیمه دوم آبان ماه شروع می شود و طی یک ماه ادامه دارد بیش از ۷۰ درصد این محصول هم صادراتی است.

عبدالرحمان زاغی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از آنجایی که صادرات محصولات گیاهی در هر کشوری شرایط خاص خود را دارد بنابراین با رایزنی های سازمان حفظ نباتات کشور با طرف های هندی هفته جاری آن کشور خریدار این محصول نامه ای داده که تعداد ۱۰ محموله در قالب ۲۰۰ هزار تن کیوی به کشورشان صادر شود منوط به آنکه قوانین هندوستان منوط به شناسنامه دار کردن مناطق تولید کیوی و سورتینگ انجام گرفته باشد.

این مسوول استانی بیان داشت : این موضوع با دستکم ۱۰ سورتینگ دار ، صاحبان سردخانه ها و مراکز تولید کیوی در منطقه غرب مازندران که شرایط صادر این محصول را دارند در میان گذاشته شد و امیدوارم با صدور این مقدار محصول اعتماد مسوولان قرنطینه کشور هند حاصل شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد : اگر قرار است کشور هندوستان خریدار عمده کیوی ایران ، این محصول از باغداران خریداری کند باید آنان مشخصات باغ خود را در سامانه جامع مدیریت بهره برداران کشاورزی (سبک ) ثبت کنند متاسفانه تاکنون از سطح حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار باغ های کیوی درغرب مازندران ، مالکان حدود ۷۰۰ هزار هکتار تاکنون در این سامانه نام نویسی کرده اند که حدود ۱۰۰ هکتار این باغ ها کد QR دریافت کرده اند.

“کد QR یک نوع بارکد ۲ بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود، که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن لینک می شود.”

هویت‌بخشی یکپارچه و ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با تولیدکنندگان زیربخش باغبانی با اهداف مهمی همچون تدوین بانک جامع اطلاعاتی محصولات باغبانی، ثبت و پایش مبدا تولید محصولات، کنترل باقیمانده آثار سموم شیمیایی و ارتقای کمی و کیفی صادرات محصولات باغبانی و به طور کلی اعمال مدیریت جامع در حوزه محصولات باغبانی را از جمله راهبردهای طرح شناسنامه دار کردن باغ هاست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : در فرآیند طراحی شده برای اجرای این طرح ملی، تمامی مراحل ثبت و صدور شناسنامه واحدها در سامانه تحت وب بهره‌برداران نظام صنفی کشاورزی موسوم به «سَبَک» صورت می‌گیرد که با کد دسترسی سریع طراحی شده در این سامانه برای مراکز تولید محصولات باغبانی، امکان پایش مبادی تولید و استانداردسازی محصولات برای صادرات و حتی تنظیم بازار داخلی ایجاد خواهد شد.

زاغی افزود : با وجود آنکه شماری از کارشناسان و مسوولان در این مناطق با برگزاری کارگاه های آموزشی ، آموزش های لازم را برای اجراو مزیت های این طرح به باغداران کیوی ارایه دادند اما متاسفانه برخی از آنان از ترس پرداخت مالیات و مسائل دیگر اقبال خوبی نشان دادند و برای صادرات محصولشان به کشورهای مقصد به ویژه هند راهی جزء شناسنامه دار کردن باغ هایشان ندارند.

صادرات ۳ هزار تن کیوی در مازندران

وی همچنین ازصادرات سه هزار تن کیوی از زمان برداشت تاکنون از غرب این استان به کشورهای امارات ، قرقیزستان ،ارمنستان ،روسیه و عراق خبرداد و این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کمتر بوده است و امیدوارم با از سرگیری دوباره صادرات به کشور هند شاهد رونق صادرات این محصول در این منطقه باشیم .

وی قیمت خرید هرکیلو کیوی از باغداران را به تناسب شکل و اندازه این محصول دانست و خاطرنشان کرد: آنچه گزارش شده هرکیلو کیوی از مبلغ هفت هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان سورتینگ داران و سردخانه داران از باغداران خریداری می کنند و به یقین کشور هندستان با قیمت بالاتری یعنی تا ۱۵ هزار تومان از آنان این محصول را خریداری می کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *