اهم اخبار

صد میلیارد ریال خسارت شوری آب به نخلداران آبادان و خرمشهر/ هر ۱۰ درصد کاهش آب موجب افت ۶-۱۰ درصدی تولید خرما می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه بطور متوسط هر ۱۰ درصد کاهش آب آبیاری باعث کاهش محصول خرما به مقدار ۶-۱۰ درصد می‌شود، اظهار کرد: کم آبی و شوری آب موجب شده که پاجوش‌های نخیلات خرمای کشت شده از بین بروند و خسارتی معادل چند صد میلیارد ریال به نخلداران آبادانی و خرمشهری وارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ مسعود لطیفیان با بیان اینکه خشکسالی و افزایش تنش‌های آبیاری ضربات جبران ناپذیری به نخلسان‌ها و اکوسیستم مناطق خرما خیز وارد کرده است، گفت: تنش‌های آبیاری و شوری خاک به خصوص در نواحی کشت دیم این محصول باعث افزایش روند رشد بیابان‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: بطور متوسط هر ۱۰ درصد کاهش آب آبیاری باعث کاهش محصول خرما به مقدار ۶-۱۰ درصد می‌شود و همین مقـدار کــاهش آب آبیاری بطور متوسط، باعث افزایش شوری خاک به مقدار ۶۸/۱۷-۲۳ برابر خواهد شده و این مقدار افزایش شوری خاک به‌رغم‌ تحمل بالای نخل خرما موجب کاهش بیشتر محصول می‌شود. 

لطیفیان از دیگر آسیب‌های خشکسالی را وزش بادهای گرم و خشک همراه با گرد و غبار برشمرد که اثرات نامطلوب بر نخل‌ها دارد.

لطیفیان تصریح کرد: وزش بادهای گرم و خشک همراه با گرد و غبار در مناطقی نظیر خوزستان باعث وارد آوردن خسارات جبران ناپذیر به محصول خرما به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق افزایش آفات و بیماری‌های خرما شده‌ است.  

وی با تاکید براینکه استان خوزستان در حالی قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود که همواره با خشکسالی یا کم بارانی مواجه بوده است، اظهار کرد: احتمالاً این وضعیت برای سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، به همین دلیل برای مقابله با گسترش و افزایش عوامل خسارت‌زا، می‌بایست مدیریت مناسبی در استان‌ خوزستان اعمال شود. 

لطیفیان معتقد است؛ خشکسالی به عنوان عاملی مؤثر بر کاهش کمیت و کیفیت تولید خرما در استان‌ خوزستان به شمار می‌آید که در این خصوص به نخلستان‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر خسارات سنگینی وارد شده و می‌شود، ضمن اینکه این عامل عرصه تولید و صادرات خرمای استان را  نیز تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: شوری آب و کم آبی موجب شده که پاجوش‌های نخیلات خرمای کشت شده از بین برود و خسارتی معادل چند صد میلیارد ریال به نخلداران آبادانی و خرمشهری وارد شود. 

وی با بیان اینکه حرارت یکی از مهمترین عوامل غیر زنده محیطی موثر در فعالیت آفات درخت نخل است، افزود: با افزایش حرارت جمعیت برخی آفات نیز افزایش می‌یابد که جمله آن‌ها می‌توان به سوسک شاخدار و کنه خرما اشاره کرد که حرارت دوست بوده و با افزایش حرارت رشد جمعیتی پیدا می‌کنند.

لطیفیان برای کاهش آسیب آفت‌ها در زمان خشکسالی پیشنهادات داد: در شرایط خشکسالی استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های بین المللی موفق برای مکانیزه نمودن شبکه مراقبت نخیلات در جهت ایجاد سیستم تصمیم‌گیری مناسب ضروری است. 

وی افزود: البته چنین سیستمی برای اولین بار در سطح کشور برای آفات خرما در استان خوزستان تدوین گردیده و پتانسیل برای گسترش به کلیه مناطق خرما خیز کشور دارد.

لطیفیان هزینه این روش را تنها معادل ۳۰ درصد هزینه جاری شبکه مراقبت در سال عنوان کرد و گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های به‌کارگیری این فناوری، میلیاردها ریال تنها در استان خوزستان در هزینه‌های جاری شبکه مراقبت و کنترل عوامل خسارتزای نخلستان‌های صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *