اهم اخبار

ضرر صادرکنندگان چای هندی از توافق تهاتری ایران و سریلانکا

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

منابع خبری هندی اعلام کردند که صادرات چای هند به ایران به دلیل مشکلات پرداخت در مقایسه با سطح پیش از شیوع پاندمی در سال ۲۰۱۹ نصف شده و امسال که سریلانکا با ایران برای پرداخت بدهی نفتی معوقه خود توافق تهاتری کرده است، افت بیشتری پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، پایگاه خبری اکونومیک تایمز هند در گزارشی نوشت: سریلانکا برای پرداخت بدهی نفتی معوقه خود، چای ارتدکس یا برگ چای به ایران خواهد فرستاد. ایران چای ارتدکس را برای مصرف داخلی خریداری می کند و هند یکی از بزرگترین صادرکنندگان این نوع چای به ایران بوده است.

در سال ۲۰۱۹ هند حدود ۵۳ میلیون کیلوگرم چای به ایران صادر کرد اما صادرات چای در سال ۲۰۲۰ به ۲۹ میلیون کیلوگرم و در سال ۲۰۲۱ به ۲۱ میلیون کیلوگرم کاهش پیدا کرد که ناشی از مشکلات پرداخت بود.

موهیت اگروال، مدیر شرکت “صادرات آسیایی و چای” که به ایران صادرات دارد، گفت: توافق تجارت تهاتری میان ایران و سریلانکا، هند را در موقعیت زیان آوری قرار می دهد. صادرات به ایران ممکن است در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۵ درصد کاهش پیدا کند.

یک مقام صنعتی بلندپایه که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: هند پیش از تحریمهای آمریکا بزرگترین صادرکننده چای به ایران بود اما پس از تحریمها تجارت ریال-روپیه با ایران متوقف شد.

سازمان ملل متحد چند سال پیش ایران را هدف تحریمهایی قرار داده بود اما ایران همچنان اجازه داشت مواد غذایی مانند چای وارد کند و هند هم محصولات نفتی وارد می کرد. پس از آن ایران و هند درباره سیستم پرداخت وسترو به توافق رسیدند که تحت آن درآمد حاصل از فروش نفت ایران به ریال و سپس به روپیه تبدیل می شد. هند به تدریج به بزرگترین صادرکننده چای به ایران تبدیل شد و جای سریلانکا را که هیچ مکانیزم پرداخت ویژه ای با ایران نداشت، گرفت. اما مکانیزم ایران و هند در پی وضع مجدد تحریمهای آمریکا پس از ماه مه سال ۲۰۱۹ به شدت متاثر شد و حساب وسترو خالی شد و پرداختها از اواخر سال ۲۰۱۹ دچار مشکل شد. بانک مرکزی ایران تخصیص روپیه را محدود کرد و همه پرداختها برای مدت طولانی به تاخیر افتاد.

اگروال گفت: این وضعیت بعید است بهبود پیدا کند مگر این که هند واردات نفت ایران را آغاز کند و در حال حاضر شفافیتی در این باره وجود ندارد.

بر اساس گزارش اکونومیک تایمز، مدیران صنعتی اظهار کرده اند صادرات چای هند در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان ۸.۷ درصد بر مبنای سالانه کاهش یافت و به ۱۵۷.۲۰ میلیون کیلوگرم رسید و این آمار بعید است در کل سال ۲۰۲۱ از ۱۸۰ میلیون کیلوگرم فراتر رفته باشد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: اکونومیک تایمز

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *