اهم اخبار

ضرر ۶۰۰۰ تومانی مرغداران/ دولت تخم مرغ ذخیره کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به وضعیت تولید تخم مرغ در کشور از دولت درخواست کرد که برای جلوگیری از بروز مشکل در تولید تخم مرغ از مرغداران حمایت و اقدام به ذخیره تخم مرغ کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ ناصر نبی پور با اشاره به عرضه نهاده های ذرت و سویا در سامانه بازارگاه و تامین ۷۵ درصدی سویا و ۱۰۰ درصدی ذرت مورد نیاز واحدهای مرغ تخم گذار، اظهار کرد: مرغداران مجبور هستند حدود ۱۸ کالای دیگر مانند ریزمغذی ها، کارتن، شانه، واکسن، دارو و… را از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه کنند که به تبع آن هزینه تولید هم افزایش می یابد.

وی اضافه کرد: اقلام ذکر شده به جز نهاده ها به طور میانگین حدود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پاسخ به این سوال که قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای مرغداران چقدر است، گفت: قیمت تمام شده تخم مرغ با ۱۲ درصد سود برای مرغداران بالای ۱۸ هزارتومان است ولی امروز قیمت تخم مرغ در کشور به طور میانگین ۱۰ هزار و۲۰۰ تومان شده است. یعنی یک شانه دو کیلویی درب مرغداری ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان خریداری می شود.

به گفته وی اگر سود مرغدار را در نظر نگیریم مرغداران حدود۶۰۰۰ تومان در فروش تخم مرغ ضرر می کنند و از جیب می گذارند.

نبی پور تصریح کرد: زمانی که قیمت تخم مرغ بالا رفته بود نرخ مصوب رعایت می شد ولی حالا که تخم مرغ ارزان شده دیگر کسی هرکیلو تخم مرغ را با قیمت مصوب ۱۴ هزارتومان خریداری نمی کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در ادامه گفت: با این ضرر و زیان مرغداران زیر بار بدهی می روند و دیگر توان تولید نخواهند داشت. حتی بسیاری از آنها به دلیل عدم نقدینگی در خرید نهاده هایشان هم دست به دامن دلالان شده اند و دلالان نیز به هر قیمتی که بخواهند نهاده ها را می فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات نتوانسته بازار تخم مرغ را در تعادل نگه دارد، گفت:در یک و ماه و نیم اخیر حدود ۴۲۰۰ تن تخم مرغ صادر شده است و با وجود تعرفه ۳۵۰۰ تومانی برای صادرات تخم مرغ، به طور کلی صادرات صرفه اقتصادی ندارد و صادرکنندگان نیز تمایلی ندارند.

به گفته نبی پور تولید تخم مرغ خطی و ثابت است ولی مصرف آن در کشور کاهش یافته است. زیرا با گرم شدن هوا به طور کل مصرف کم می شود و از طرفی همیشه در ماه رمضان نیز مصرف تخم مرغ کاهش می یابد.

وی در مورد وضعیت تخم مرغ در یکی دو ماه آینده اظهار کرد: از دولت درخواست می کنیم که در این یکی دو ماه آینده از مرغداران حمایت کند تا مرغداران مرغ هایشان را به کشتارگاه نفرستند.

 رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پایان گفت: با وجود اینکه با دستگاه های مربوطه در خصوص وضعیت واحدهای مرغ تخم گذار مکاتبات کردیم ولی به صحبت های ما اعتنایی نمی شود. پیشنهاد می کنیم که یا تعرفه صادرات برداشته شود و صادرات صورت گیرد یا خرید تضمینی انجام شود و یا اینکه دولت به مرغداران اجازه ذخیره تخم مرغ در سردخانه ها را دهد. اگر دولت امروز که قیمت تخم مرغ پایین آمده ذخیره نکند فردا که قیمت آن گران شد نباید از مرغداران گله کند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *