اهم اخبار

نایب رئیس دوم اتاق اصناف ایران: ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت نان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علیرضا حسنی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی برای اقشار ضعیف، پر فشار بوده، گفت: به عنوان نمونه حذف ارز ترجیحی نان را گران کرد و خرید آن برای اقشار ضعیف دشوار شده است؛ بنابراین از دولت انتظار داریم طرحی دهد که مردم بتوانند نان ارزان تری بخرند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق اصناف، علیرضا حسنی اظهار کرد: یکی از موارد مهم اصناف این است که برای برخی از واحدهای صنفی برگ متمم مالیاتی صادر شده است که مبنای آن مشخص نیست. در شرایط رکود و نبود ثبات در بازار و کاهش درآمدها باید از کسب و کارها حمایت کرد و نمی‌توان مالیات‌ها را افزایش داد.

وی افزود: به تازگی برای برخی از واحدهای صنفی برگ متمم مالیات صادر شده است. اما مبنای برگ متمم مشخص نیست. اگر مبنای آن تراکنش های دستگاه پز است، مبنای درستی نیست. مدت ها است که می‌گوییم هر تراکنشی که از دستگاه‌های پز واحدهای صنفی انجام می شود، به معنای فروش نیست که بتوان از آن مالیات گرفت. در بازار روال است که به هم پول قرض می‌دهند. بنابراین  از وزارت امور اقتصادی و دارایی انتظار داریم که برگ متمم های مالیاتی کشیده نشود و در راستای حمایت دولت از اصناف، خوداظهاری مالیاتی متصدیان واحدهای صنفی در خصوص مالیات سال ۱۴۰۰ تماما قطعی شود.

ضرورت ساماندهی ارز

نائب رئیس دوم اتاق اصناف ایران در ادامه درباره حذف ارز ترجیحی نیز اظهار کرد: حذف ارز ترجیحی برای اقشار ضعیف پر فشار بوده است. به عنوان نمونه حذف ارز ترجیحی نان را گران کرده است و خرید آن حقیقا برای اقشار ضعیف دشوار شده است. قیمت دان مرغ و خوراک دام نیز افزایش یافته است و این بدان معنا است که باید در آن تجدید نظر شود. بنابراین از دولت انتظار داریم طرحی دهد که مردم بتوانند نان ارزان تری بخرند.

حسنی همچنین به موضوع قاچاق دام اشاره کرد و گفت: در خصوص دام با پدیده قاچاق معکوس مواجه هستیم. به طوری که بیم آن می‌رود با پدیده گران تر شدن گوشت در کشور مواجه شویم. به موجب حمایت از مصرف کنندگان لازم است تا دولت در این خصوص چاره اندیشی‌هایی داشته باشد.

وی افزود: عدم ثبات نرخ ارز منجر به مدیریت ناپذیر شدن بازار شده است. اگر ارز هر روز گران تر شود، بازار نمی تواند نرخ کالا و خدمات را ثابت نگاه دارد. بنابراین دولت لازم است که برای مدیریت بازار، سیاست هایی اتخاذ کند که به ثبات نرخ ارز کمک کند.

لزوم رفع مشکلات ایرانیان اصناف

نائب رئیس دوم اتاق اصناف ایران گفت: یکی دیکر از مشکلات اصناف، سایت ایرانیان اصناف است. در حالی که اتاق اصناف ایران در تلاش است تا واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب را پروانه دار کند، برای تمدید پروانه های منقضی شده و صدور پروانه داوطلبان در سامانه ایرانیان اصناف مشکلاتی داریم. همین مشکلات، گاها داوطلبان را از دریافت پروانه منصرف می کند. ما باید صدور پروانه کسب را تسهیل کنیم و مشکلات سامانه به این فرایند آسیب می رساند.

حمایت از صادرکنندگان صنفی

وی در خصوص حمایت از صادرکنندگان صنفی نیز گفت: لازم است دولت حمایت هایی ویژه از اصناف صادرکننده کالا داشته باشد. صادرات فرش، کفش، کیف، آجیل و … هر کدام ارز آوری بالایی دارد. لازم است تا معاف از تعرفه های گمرکی شویم. اگر چنین نشود صادرکنندگان صنفی نمی توانند با صادرکنندگان بزرگ رقابت کنند.

حسنی اظهار کرد: همچنین لازم است از وارد کنندگانی که کالاهایی که مشابه داخلی ندارد را وارد می کنند حمایت شود تا بازار از تمام کالاها اشباع شود. در شرایطی که تحریم هستیم نباید خود تحریمی داشته باشیم. مبارزه با واردکنندگان حتی به صورت ته لنجی و کوله بری، تحت عنوان قاچاق مناسب نیست. بلکه باید این واردات را ضابطه‌مند کنیم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق اصناف ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *