اهم اخبار

ضرورت توجه کافی به هوشمندسازی کشاورزی و باغبانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: هوشمندسازی کشاورزی از موضوعاتی است که کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به آن پرداخته‌اند و در ایران هم به هوشمندسازی توجه شده اما کافی نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، « شکرالله حاجی‌وند» در حاشیه این رویداد ملی افزود: از ۲۶ ایده دریافت شده در بخش باغبانی برای این همایش، ۱۳ ایده انتخاب و مورد داوری قرار گرفت.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی تصریح کرد: برای توانمندسازی صاحبان این ۱۳ ایده، کارگاه آموزشی به منظور تبدیل ایده‌ها به طرح‌های کسب و کار برگزار و در نهایت پس از تبدیل و بررسی سه ایده برتر انتخاب شد.

سالانه ۳ میلیون تن خسارت سرمازدگی

وی سرمازدگی را یکی از مهمترین چالش‌های بخش باغبانی دانست و گفت: هر سال خسارت‌های زیادی به دلیل سرمازدگی به حوزه باغبانی کشور وارد می‌شود و آمارها نشان می‌دهد سرمازدگی در گذشته سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصول به ارزش ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار میلیارد تومان آسیب زده است.

حاجی‌وند تولید هسته‌های اولیه عاری از ویروس را از اولویت‌های بخش باغبانی عنوان کرد و اذعان داشت: هسته‌های اولیه عاری از ویروس در تولید نهال‌های سالم و تولید نهال با برچسب آبی نقش مهمی دارند.

صادرات ۳.۲ میلیارد دلار محصولات باغی

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به تولید ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن محصول از سطح سه میلیون هکتار باغات کشور تصریح کرد: بخش باغبانی از نظر تولید، اشتغال و ارزآوری مورد توجه است و از ۶ میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی بیش از ۳.۲ میلیارد دلار آن به محصولات باغی اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: ایران رتبه نخست در تولید علم و رتبه شانزدهم در سطح جهانی را دارد و جا دارد این تولید علم به عمل تبدیل شود.

حاجی‌وند در عین حال ضریب مکانیزاسیون در بخش باغبانی را پایین دانست و گفت: مکانیزاسیون به ویژه در مرحله قبل برداشت و در مرحله برداشت باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های فناوری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی نیز فرسوده‌اند و نیاز به بهسازی و نوسازی دارند.

حاجی‌وند استفاده از رباط و پهباد در گردافشانی و برداشت محصول را در هوشمندسازی باغبانی با اهمیت خواند و اظهار داشت: فناوری رباط در کارخانجات کشمش و صنایع بسته بندی سیب برای تشخیص رنگ و درجه بندی کردن محصول استفاده می‌شود، اما در مرحله برداشت محصول نیز می‌توان از این فناوری استفاده کرد.

وی افزود: این فناوری قابلیت واردات از سوی بخش خصوصی و بومی‌سازی توسط حوزه‌های فنی و مهندسی کشور را دارد.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: فناوری پهباد در دو حوزه گردافشانی و برداشت استفاده می‌شود.

در همایش ملی ایده‌های نوآورانه در علوم باغبانی که امروز یکشنبه به صورت مجازی برگزار شد، سه ایده برتر نو و فناورانه در حوزه باغبانی معرفی و موفق به دریافت لوح تقدیر شدند.

در این همایش رتبه نخست به ایده ایجاد سامانه‌های هوشمند پیشگیری و هشدار سرمازدگی بهاره، رتبه دوم به ایده نوآوری در تولید هسته‌های اولیه عاری از ویروس محصولات باغبانی و رتبه سوم به فناوری جدید در تولید رنگ مخصوص رنگ‌آمیزی برای انواع گل‌های شاخه بریده اختصاص یافت.

بر پایه این گزارش در همایش ملی ایده‌های نوآورانه در علوم باغبانی، یک کارآفرین باغبانی در سطح ملی و یک کارآفرین باغبانی از استان لرستان معرفی ولوح تقدیر دریافت کردند.

این همایش با همکاری مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی استان لرستان، دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی برگزار شد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *