اهم اخبار

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مهدی کریمی‌تفرشی
رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها

محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می‌شود که در تمام مراحل کاشت، پرورش و تولید آنها از چرخه‌های سازگار با طبیعت استفاده شود. در حقیقت در تولید این نوع محصولات از هیچ نوع مواد شیمیایی استفاده نشده به علاوه تولید محصولات ارگانیک به محیط زیست نیز آسیب نمی‌رساند. درواقع می‌توان گفت سیستم کشاورزی ارگانیک از سلامت انسان، خاک و اکوسیستم حمایت می‌کند و از تجارت، نوآوری، علوم سودمند برای محیط زیست، ترویج نمایشگاه‌های مرتبط و کیفیت خوب زندگی اشخاص درگیر با آن ترکیب شده است.

امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت‌محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است. به‌ویژه با افزایش آگاهی مردم از مضرات محصولات شیمیایی و با منشأ غیرگیاهی و ارتباط آن  با شیوع انواع بیماری‌ها به‌ویژه سرطان محصولات گیاهی و ارگانیک به‌عنوان یک منبع تغذیه سالم در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بنابراین باید این منابع ارزشمند گیاهی و ارگانیک به‌درستی شناسایی شود و مورد حمایت مسوولان قرار گیرد. بسیاری از روستاییان و کشاورزان محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می‌کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسوولان از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته‌بندی با تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن وارد شده و با دریافت مجوزها و پروانه‌های بهداشتی لازم و دریافت گواهی ارگانیک به طور گسترده در فروشگاه‌های معتبر در دسترس مردم عزیزمان قرار گیرد. به این ترتیب هم حجم گسترده‌ای از اشتغال‌زایی در کشور فراهم خواهد شد، هم روستاییان شریف و زحمتکش کشورمان مورد حمایت قرار می‌گیرند و هم مردم عزیزمان بیش از پیش از مزایای محصولات ارگانیک و سلامت‌محور بهره‌مند خواهند شد.

بعد از انقلاب صنعتی تولید مواد غذایی وارد روش‌هایی شد که هزینه آن را سلامت مردم، اکوسیستم و منابع طبیعی پرداختند و نتیجه آن هم سونامی ‌سرطان، آلودگی آب، خاک، هوا و… شد.

سیستم کشاورزی ارگانیک از سلامت انسان، خاک و اکوسیستم حمایت می‌کند و از تجارت، نوآوری، علوم سودمند برای محیط زیست، ترویج نمایشگاه‌های مرتبط و کیفیت خوب زندگی اشخاص درگیر با آن ترکیب شده است.

با افزایش شناخت و استقبال مردم از محصولات ارگانیک، طبیعی و سالم متاسفانه سوء‌استفاده‌های زیادی از نام ارگانیک صورت گرفته و برخی تولیدکنندگان محصولات مختلفی را با نام ارگانیک به بازار عرضه می‌کنند. در دسته‌ محصولات طبیعی و سالم محصولات مختلفی با شرایط مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که کاملا ‌ارگانیک نیستند و درعین‌حال کلا صنعتی هم نیستند. این محصولات معمولا در طبقه‌های گوناگون مانند محصولات سالم، طبیعی و ارگانیک عرضه ‌می‌شوند. فقط محصولاتی به عنوان ارگانیک شناخته می‌شوند که مراحل بازرسی و نظارت را از طرف سازمان‌های مربوطه گذرانده و گواهی ارگانیک دریافت کرده باشند.

هنگام خرید محصولات ارگانیک لازم است برچسب ارگانیک روی محصول بررسی شود و چون امکان چاپ تقلبی این برچسب‌ها وجود دارد توصیه می‌شود از فروشگاه‌هایی که گواهی‌نامه‌ ارگانیک دارند خرید شود. همچنین برای شناسایی فروشگاه‌های معتبر امکان مراجعه به سایت انجمن ارگانیک ایران وجود دارد. نکته جالب اینکه طبق اعلام انجمن ارگانیگ محصولات واقعی ارگانیک در گران‌ترین حالت فقط ۳۰درصد بیشتر از انواع غیرارگانیک قیمت دارند.

در دنیا ۵۳۰ شرکت بازرسی داریم که برای بازرسی فرآیند محصولات ارگانیک صلاحیت دارند. در حقیقت به محصولی ارگانیک گفته می‌شود که فرآیند تایید صلاحیت را توسط این شرکت‌های بازرسی گذرانده و مورد تایید قرار گرفته باشد. پس از مطابقت محصولات با استانداردهای ارگانیک مورد تقاضای هر کشور، گواهی ارگانیک به محصول داده می‌شود.

طبیعتا نظارت‌هایی برای جلوگیری از تخلف در زمینه ارائه محصولات ارگانیک وجود دارد که با انجام آزمایش‌های مختلف و براساس استانداردهای تصویب شده، میزان عناصر شیمیایی یا باقی‌مانده سموم را در مواد غذایی اندازه‌گیری می‌کنند. چنانچه محصولی استانداردهای لازم را داشته باشد و بازرسی‌ها ارگانیک بودن محصول را تایید کنند، گواهی محصول ارگانیک به آن تعلق می‌گیرد.

گاهی کشاورزی مدعی می‌شود که از هیچ‌گونه کود و سم شیمیایی در محصولات استفاده نکرده و محصولاتش ارگانیک است؛ ممکن است این محصول سالم باشد، اما زمانی می‌توان گفت محصول ارگانیک است که مراحل بازرسی محصولات ارگانیک را طی کرده و کاملا براساس استانداردهای کشاورزی ارگانیک باشد و شرکت‌های  بازرسی نیز مرتبا محصولات را بازرسی کرده باشند.

صنعت محصولات ارگانیک در کشور نیاز به توجه و حمایت هر چه بیشتر دولت و مسوولان امر دارد و ضروری است در این مسیر جامعه علمی‌ و دانشگاهی به عنوان بازوی توانمند دولت هر چه بیشتر پا به عرصه گذاشته و تولید و صنعت دانش‌بنیان به عنوان اهرم توسعه اقتصادی کشور مورد توجه و نگاه ویژه دولتمردان قرار گیرد.

بدیهی است هرچه انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در این حوزه بیشتر مورد حمایت قرار گیرند و نقش پررنگ‌تری در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات اصولی داشته باشند به مدیریت و رونق بازار ارگانیک در کشور کمک بیشتری خواهد شد.

صنایع غذایی گلها همواره از طریق ارتباط مستمر با مصرف‌کنندگان، نیازها و خواسته‌های آنها را در برهه‌های مختلف پایش می‌کند و با سنجش نیاز بازار محصولات جدید به سبد کالایی خود اضافه می‌کند.

با افتخار اعلام می‌کنیم که با توجه به نیاز امروز به محصولات سلامت محور،  صنایع غذایی گلها به‌زودی محصولات ارگانیک را به سبد غذایی خود می‌افزاید. ضمن اینکه محصول چای سبز و سیاه را به عنوان محصول جدید به بازار عرضه کرده است. دمنوش‌های گیاهی و جوی دوسر نیز از جمله محصولات سلامت محوری هستند که به زودی وارد سبد کالایی گلها خواهند شد.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *