اهم اخبار

طرح آبزی پروری با منابع آبی چاه‌های کشاورزی هرمزگان تصویب شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

 طرح آبزی پروری با استفاده از منابع آبی چاه‌های باغات و کشاورزی هرمزگان روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در این زمینه گفت: حدود هشت هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی و میگو استفاده کرد.

هوشنگ ملایی افزود: تمام شهرستان‌های هرمزگان دارای چاه‌های دائمی برای تامین آب باغات هستند که ظرفیت منابع آبی این چاه‌ها برای توسعه آبزی‌پروری موثر است.

وی بیان داشت: برای اجرای این طرح تاکنون نشست‌های  کارشناسی مختلفی با حضور جهادکشاورزی، شیلات، محیط زیست و آب منطقه‌ای برگزار شده است.

تامین آب صنایع پتروشیمی از محل شیرین سازی آب دریا

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان همچنین در این نشست اظهارداشت: از محل شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریا، آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی تامین شود.

ملایی عنوان کرد: براساس مصوبه هیات دولت، شورای حفاظت از منابع آب هرمزگان باید محل منابع تامین آب صنایع پتروشیمی را مشخص کند که این موارد مورد تصویب قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به توسعه اراضی کشاورزی در منطقه جاسک، خاطرنشان کرد: با توجه اینکه سد جگین  در بالادست اراضی جاسک احداث شده این امکان فنی وجود دارد که از محل تخصیص کشاورزی سد جگین آب مورد نیاز سطح زیرکشت تامین شود.

این مسوول با بیان اینکه امکان افزایش میزان تخصیص آب اراضی دشت جگین و یکدار وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۲ هزار هکتار در این اراضی کشت می‌شود که با افزایش میزان تخصیصی امکان کشت بیش از ۶ هزار هکتار و آینده به ۱۰ هزار هکتار وجود دارد.

ملایی اظهارامیدواری کرد: با تحقق این موضوع شاهد اشتغالزایی بسیار خوبی در منطقه مکران و جاسک باشیم.

وی با اشاره به ایجاد گلخانه در چارتر حاجی آباد نیز، تشریح کرد: ۲ هزار هکتار اراضی توسط مجموعه سازمان جهاد دانشگاهی و شرکت آب منطقه‌ای در این منطقه شناسایی شده که با وجود ظرفیت‌های زیرساختی مانند جاده و خطوط لوله آب، گاز و برق امکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

ملایی در پایان گفت: امکان تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب، از محل طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های مرکزی وجود دارد و یک مجتمع بزرگ کشت گلخانه‌ای در این منطقه احداث شود که قطعا موجب توسعه متوازن در منطقه خواهد شد.

 

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *