اهم اخبار

طرح الگوی کشت، حلقه مفقوده تولیدات کشاورزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عدم تدوین الگوی کشت مناسب و سیاست های غلط دولت در تعیین قیمت و تولید، موجب شده که هر سال شاهد تولید بیش از اندازه برخی محصولات شویم و در سال بعد با کمبود آن محصول در بازار مواجه باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عدم تدوین و معرفی الگوی مناسب کشت به کشاورزان باعث شده کشاورزان محصولی را یکسال بیش از اندازه کشت کرده و به دلیل خسارتی که با آن مواجه می شوند در سال بعد از کشت آن خودداری کنند؛ زیان کشاوزان و نوسان شدید قیمت در بازار از جمله تبعات منفی این روند است. در حال حاضر نیز این مساله یکی از بزرگترین چالش های بخش کشاورزی است  که هر ساله باعث می شود کشاورزان، مصرف کنندگان و حتی خود دولتمردان محتمل خسارت های فراوانی شوند.

این شرایط باعث شده که هر سال برخی از محصولات کشاورزی بویژه در بخش صیفی جات به دلیل تولید انبوه و عرضه فراوان روی دست کشاورزان بماند و حتی دولت مجبور به خرید توافقی آنها از تولیدکننده شود اما در سال بعد با کمبود این محصولات در بازار مواجه باشیم.   اتفاقی که امسال برای گوجه فرنگی و هندوانه رخ داده و به گفته دست اندرکاران حوزه قیمت این محصولات به حدی رسیده که حتی جوابگوی هزینه های تولید برای کشاورزان هم نیست نکته مهم تر اینکه امسال کشت صیفی جاتی مانند گوجه فرنگی که در حال حاضر دولت مجبور به خرید توافقی آن شده، جایگزین محصول استراتژیک و مهمی مانند چغندر قند شده است.

در همین زمینه حسین شیرزاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی که امسال اقدام به خرید و جمع آوری گوجه فرنگی های مازاد کشاورزان کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال گذشته به دلیل کاهش سطح زیر کشت و مسائلی که در زمینه تولید گوجه فرنگی وجود داشت، قیمت این محصول افزایش قابل توجهی پیدا کرد که این موضوع، سیگنال‌های اشتباهی به تولیدکنندگان داد که امسال هم می‌توانند همچنان با کشت گوجه فرنگی و حتی افزایش سطح زیر کشت با افزایش قیمتی رو به رو شوند.

وی گفت: متاسفانه اقتصاد ایران از منحنی‌های تار عنکبوتی پیروی می‌کند؛ یعنی با همین سیگنال‌هایی که داده می‌شود، کشور یک سال با افزایش و سال بعد با کاهش تولید، به خصوص در بحث سبزی و صیفی مواجه بوده است.

۳۲۰ هزارتن گوجه فرنگی در قالب حمایتی و توافقی از کشاورزان خریداری شد

این مقام مسئول در همین زمینه به خبرنگار مهر گفت: ۳۲۰ هزار تن گوجه فرنگی که از کشاورزان خریداری شده، در حالیکه میزان گوجه فرنگی خریداری شده به وسیله تعاون روستایی از کشاورزان، در طول ۶۰ سال گذشته فقط ۳۰ هزار تن بوده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قیمت متوسط گوجه فرنگی های خریداری شده را  به ازای هر کیلوگرم  ۹۵۰ تومان عنوان کرد و گفت: این حجم از محصول در قالب توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شده که یک رکورد بزرگی در طول تاریخ فعالیت این سازمان، محسوب می‌شود.

این درحالی است که امسال پیش بینی می شود تولید شکر به دلیل کاهش کشت چغندر قند حدود ۳۷ درصد کاهش پیدا کند و دولت مجبور به واردات ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن از این محصول به کشور خواهد بود.

دولت به جای رسیدگی به امور تولید، درگیر گوجه فرنگی شده است

در همین راستا، سید جعفر حسینی، مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه الگوی کشت یعنی تعیین یک نظام کشاورزی با محوریت اقتصادی بودن، اظهارداشت: این طرح همچنین باید  مبتنی بر سیاست های کلان کشور و بهره گیری از ظرفیت های منطقه باشد.

وی اضافه کرد: نداشتن آمار جامع از کشت، عدم حمایت لازم از کشاورزان در کشت های جایگزین، ناتوانی در تصمیم گیری های به موقع برای  واردات و صادرات محصولات  از جمله چالش های موجود این حوزه است.

وی همچنین از سیاست های غلط دولت در تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: اتخاذ سیاست های نادرست نیز به این مساله دامن زده به طوری که امسال کشاورزان بجای کشت چغندر و گندم به کشت گوجه فرنگی روی آوردند و نتیجتاً هم منابع آب هدر رفت هم کشاورزان متضرر شدند و هم وزارت جهاد کشاورزی بجای رسیدگی به  امور تولید، درگیر خرید گوجه فرنگی  و تبدیل آن به رب شده است.

براساس این گزارش، تا به این لحظه پیگیری های خبرنگار مهر از معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی برای دریافت آخرین اطلاعات درباره تدوین طرح الگوی کشت و اجرای درست آن در کشور بی نتیجه مانده است.

سرویس خبری: کشاورزی


آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *