اهم اخبار

طرح “خرید تضمینی دام‌های فوق سنگین” اجرایی می‌شود/ پیش‌بینی پاییز دل‌انگیز برای بازار گوشت قرمز

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس شورای تامین دام کشور از اصلاح بخشنامه خرید تضمینی دام از دامداران خبر داد و گفت: با اصلاح بخشنامه مذکور دام‌های فوق سنگین نیز شامل طرح خرید تضمینی می‌شوند.

منصور پوریان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با یادآوری مشکلاتی اقتصادی که انباشت دام با اوزان بالا برای دامداران ایجاد کرده‌اند، افزود: در دام‌های فوق سنگین ضریب تبدیل خوراک به گوشت بسیار نامطلوب است، این امر در شرایطی که خوراک دام با قیمت بالا تامین می‌شود بار اقتصادی زیادی را به دامدارن تحمیل می‌کند.

وی یادآور شد: ممنوعیت صادرات و افزایش تولید، دو دلیل عمده انباشت دام و افزایش جمعیت دام‌های فوق سنگین در دامداری‌های کشور است.

به گفته پوریان برخی از دام‌ها که وزن آن‌ها نزدیک به یک تن می‌رسد چند فصل پروار بدون مشتری در دامداری‌ها مانده‌اند.

وی با اشاره به اجرای طرح خرید تضمینی دام از دامداران برای کاهش انباشت دام، اظهار کرد: در شرایطی که صنعت دامپروری با مشکل انباشت روبه رو است اجرای این طرح نتایج مناسبی به دنبال داشته است، اما طرح  دارای مشکلاتی بود که در ابتدا اجرای آن را سخت می‌کرد.

پوریان از جمله مشکلات طرح را تاکید بر انجماد و بسته بندی گوشت توسط دامداران، دریافت ضمانت بانکی از تولیدکننده و شامل نشدن دام‌های با اوزان بالا عنوان کرد.

وی ادامه داد: انتظار از دامدار برای انجماد و بسته بندی گوشت در حالی است که بسیاری از آن‌ها تنها تولید کننده بوده و فاقد چنین امکانات صنعتی هستند، ضمن اینکه به دلایل اقتصادی توان پرداخت ضمانت بانکی را ندارند، همچنین بخشی از مشکلات دامداران مربوط به دام‌های با اوزان بالا می‌شود که ظریب تبدیل نامطلوبی دارند.

پوریان از اصلاح بخشنامه خرید تضمینی دام از دامدران برای رفع مشکلات مذکور با پی پیگیری‌های انجام شده توسط اتحادیه‌های مربوطه خبر داد.

وی افزود: در بخشنامه جدید دام‌های فوق سنگین نیز شامل طرح خرید تضمینی از دامداران می‌شوند و وظیفه انجماد، بسته‌بندی و ضمانت بانکی به تامین کنندگان سپرده شده است.

پوریان در توضیح بیشتر اصلاحیه بخشنامه خرید تضمینی دام از دامداران گفت: در اصلاحیه جدید تامین کنندگان در کنار دامداران قرار می‌گیرند تا هر آنچه که از دامدار بر نمی‌آید را برعهده بگیرند.

وی نتیجه همکاری دامداران و تامین کنندگان را ایجاد زنجیره تولید و تامین در بخش گوشت قرمز کشور عنوان کرد.

وی یادآور شد: تشکیل زنجیره تولید و تامین به معنی فعالسازی بیشتر دامداری‌ها و صنایع مرتبط مانند کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های کارتون سازی، تولید لیبل، بسته بندی و … و ایجاد اشتغال بیشتر است.

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است در صورت اجرایی شدن بخشنامه جدید خرید تضمینی گوشت قرمز شاهد افزایش عرضه این کالای اساسی خواهیم بود.

پوریان پیش بینی کرد با افزایش عرضه، مصرف کنندگان بازار مطلوبی را برای گوشت قرمز با کاهش قیمت در پاییز تجربه کنند.

وی  همچنین کاهش قیمت در آلایش‌های دامی مانند جگر، کله پاچه، پوست و … را نیز پیش بینی کرد.

پوریان در پایان نسبت به سنگ اندازی برخی از مدافعان واردات گوشت قرمز هشدار داد و گفت: برخی در حال سنگ اندازی برای اجرایی‌نشدن طرح خرید تضمینی دام از دامدارن و حمایت از تولید داخل هستند که لازم است وزاتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت نسبت آن هوشیار باشند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *