اهم اخبار

ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک با خرید خامِ نهاده‌ها کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: تمایل واحد‌های مرغداری به خرید خام نهاده‌ها، عامل اصلی کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک است.

مهدی مسعودی، قائم مقام اتحادیه تعاونی های خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کارخانه‌های خوراک دام با یک سوم ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: هم اکنون ۶۵۰ کارخانه خوراک دام با ظرفیت اسمی ۲۰ میلیون تن در کشور وجود دارد، در حالیکه با ظرفیت ۹ میلیون تنی در حال فعالیت اند.

وی تمایل واحدهای مرغداری به خرید خام نهاده ها را عامل اصلی کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دانست و افزود: مرغداران پس از خرید خام ذرت و کنجاله سویا از کارخانه ها، در واحدهای خود با استفاده از آسیاب میکسر اقدام به تولید دان می‌کنند که درنهایت این امر ضربه مهلکی به اقتصاد، توسعه پایدار و کاهش کیفیت و بهره وری تولید وارد می کند.

مسعودی از کاهش ۶ درصدی افت لاشه مرغ خبر داد و گفت: کوچک شدن سنگدان های مرغ به سبب استفاده از خوراک دام با کیفیت دلیل اصلی کاهش افت لاشه از ۲۸ به ۲۲ درصد است که این امر در تولید شیر، گوشت و مرغ با کیفیت تاثیر بسزایی دارد.

قائم مقام اتحادیه تعاونی های خوراک دام با انتقاد از وابستگی شدید صنعت دامپروری به خارج از کشور بیان کرد: اگرچه خوراک دام به صورت آماده وارد کشور نمی شود، اما صنعت دامپروری در تامین ذرت،کنجاله سویا، اسپرم، واکسن و گاوهای سمینتال به شدت به خارج وابسته هستیم اما خوشبختانه تولید در حد خودکفایی کشور است.

وی ادامه داد : با وجود آنکه تولید یک کیلو گوشت عشایری ۵۰۰ دلار هزینه در بر دارد، اما عده ای معتقدند که تولید به سبب امنیت غذایی کشور با هر قیمتی باید حفظ شود و در مقابل برخی افراد می‌گویند که به هر قیمتی نباید تولید کنیم.

به گفته مسعودی؛ خودکفایی در بخش  طیور  و مواد لبنی بیانگر آن است که تولید در واحدهای مرغداری و دامداری به حدی رسیده که واردات گوشت مرغ و محصولات لبنی برای وارد کننده صرفه اقتصادی ندارد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *