اهم اخبار

عبور از قانون انتزاع پشت پرده بلاتکلیفی واردات برنج/صدور پروانه گمرکی برای ۹۰۰ هزار تن برنج

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی زمینه‌ برای ترخیص مشروط همه ۹۰۰ هزار تن برنج وارداتی در ۵ ماه نخست سال، فراهم شد که همچنان اختلاف نظرها میان وزارت صمت و جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف برخی جزئیات باقی مانده است.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر بعد از یک ماه سرگردانی مجوز ترخیص برنجهای در گمرک مانده برای نگهداری در انبارهای تحت نظر شرکت بازرگانی دولتی صادر شده است.

ماجرای برنجهای وارداتی و اعتراضها به ممنوعیت واردات این محصول از این قرار بود که در ۲۰ مرداد ماه امسال رئیس سازمان برنامه و بودجه به مصوبه لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج از سوی کارگروه تنظیم بازار ورود کرده و مدتی بعد نیز این لغو ممنوعیت به ممنوعیت تبدیل شد.

نکته جالب اینکه هر چند دستور ممنوعیت واردات برنج به گمرک و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها صادر شده بود اما با توجه به عدم تعیین تاریخ شروع فصل برداشت یا ممنوعیت، مقادیر قابل توجهی از برنجهای ثبت سفارش شده پشت دربهای گمرک باقی ماند.

همانطور که در مکاتبه زیر قابل مشاهده است حدود ۱۶۰ هزار تن برنج قبل انتقال مسئولیت واردات کالای کشاورزی به وزارت صمت، ثبت سفارش صورت گرفته است. بخشی از این محموله‌ها تامین ارز شده بود که به تبع محموله‌های اشاره شده به گمرک نیز رسیده بودند. مدتی بعد با ورود رئیس سازمان برنامه و بودجه و تغییر تصمیم کارگروه تنظیم بازار ممنوعیت واردات برنج اعلام می‌شود.

بررسیها نشان می‌دهد در۵ ماهه نخست امسال حدود ۹۰۰  هزار تن برنج به بنادر مختلف کشور رسیده بود و زمینه برای ترخیص بخشی از این محموله‌های در گمرک‌مانده با مجوز جدید دبیر کارگروه تنظیم بازار فراهم شده است.

بر این اساس در حالی زمینه‌ برای ترخیص مشروط حدود ۹۰۰ هزار تن برنج  فراهم شد که همچنان اختلاف نظرها میان وزارت صمت و جهاد کشاورزی برای تعیین تکلیف برخی جزئیات باقی مانده است. در همین خصوص معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ۲ مرداد هیچ اختیاری در تخصیص ارز واردات برنج نداریم و همه اختیارات به وزارت صنعت‏، معدن و تجارت منتقل شده است.

در واقع هر چند مهر فرد گفته بود، “رویه این بوده است که در ۴ ماه فصل برداشت برنج داخلی، برنج خارجی وارد نشود و در ۸ ماه دیگر وارد شود”، اما زمان دقیق شروع فصل ممنوعیت به گمرک ایران اعلام نشده بود. به نظر می‌رسد ریشه اصلی این ناهماهنگی به قانون انتزاع بازمی‌گردد که اخیرا با مصوبه شورای عالی هماهنگی قوا وظایف از وزارت جهاد کشاورزی به وزرات صمت منتقل شد و به تبع وظیفه‌ای در زمینه  رفع این بلاتکلیفی احساس نشده بود.

گفتنی است، در بخش کشاورزی  قانون انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از چند سال پیش در دستور کار قرار گرفت و دولت مکلف شده بود تا همه وظایف مربوط به تأمین تا واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی را با یک مرحله تبدیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهادکشاورزی واگذار کند. اما با مصوبه شورای عالی هماهنگی قوا در سال جاری با تشکیل و قوت گرفتن معاونت بازرگانی وزارت صمت، بار دیگر به شرایط قبل بازگشته‌ایم.

 

سرویس خبری: صنعت غذا

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *