اهم اخبار

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی: روند واردات باید تسهیل شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت:برای واردات نهاده‌های دامی فرآیند ثبت سفارش وتمدید سفارشات قبلی با کندی همراه است و تخصیص وتامین ارز توسط بانک مرکزی نیز بیش از ۶ ماه معطلی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، از اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، جلال طیبا طیبا اظهار کرد: مسئولان برای تامین کالا‌های اساسی و تنظیم بازار لازم است به سه مولفه محدودیت در عرضه جهانی نهاده‌های دامی به دلیل کاهش برداشت، افزایش تقاضا‌های خرید آتی و روند افزایشی قیمت‌های جهانی توجه کنند.

وی گفت: در حال حاضر قیمت‌های جهانی نهاده‌های دام وطیور از جمله ذرت، جو وکنجاله سویا دچار افزایش لجام گسیخته شده به طوری که نرخ این محصول طی ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی با بیان اینکه قیمت‌های فروش داخلی نهاده‌های دامی پوشش دهنده هزینه واردات کالا به کشور نیست، ادامه داد: موجودی این اقلام در گمرکات با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده رو به کاهش بوده و درخوش بینانه‌ترین حالت حدود سه میلیون تن می‌باشد که برای دو ماه مصرف کشور مطلوب است.

طیباطیبا تصریح کرد:در همین حال فرآیند ثبت سفارش، ویرایش وتمدید سفارشات قبلی نیز با کندی همراه بوده و از همه مهمتر تخصیص وتامین ارز توسط بانک مرکزی نیز بیش از ۶ ماه معطلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کنارمولفه‌های یاد شده که موجب تاخیر در فرایند تامین کالای اساسی مورد نیاز کشور هستند باید به نقل و انتقال ارز‌های نامرغوب نیز که روند فرسایشی داشته و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲ ماه زمان می‌برد نیز اشاره کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: در این شرایط بازرگانان علاقه‌ای به انعقاد قرارداد‌های آتی با فروشندگان نخواهند داشت (این موضوع در امار ثبت سفارش هم در شرکت‌های فعال و هم در میزان ان بخوبی مشهود ست) بنابراین ادامه این روند در آینده چالش سخت تری را که ناشی از کمبود در مبادی ورودی است پیش پای مسولان خواهد انداخت.

طیبا طیبا افزود: در حال حاضر به دلیل موجود بودن کالا در انبار گمرکات با یک بخشنامه و یک هفته زمان می‌توان کالا را به بازار مصرف رساند، ولی در صورت کاهش موجودی در مبادی ورودی امکان رساندن کالا به بازار مصرف داخلی با توجه به زمانبر بودن دوره خرید، حمل وترخیص حداقل دوماه خواهد بود.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران؛ به منظور تسهیل فرآیند تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور لازم است روند ثبت سفارش و ویرایش وتمدید آن سهل‌تر شده و تخصیص ارز وتامین آن توسط بانک مرکزی به فوریت انجام شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *