اهم اخبار

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در گفتگو با اگروفودنیوز:تنها راه برون رفت از بحران مرغ و تخم مرغ تامین مواد اولیه است/ صنعت مرغداری براساس عرضه و تقاضا خودش را تنظیم می کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیئت مدیره گروه تلاونگ گفت: وقتی مواد اولیه صنعت مرغداری با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود و قیمت ارز در بازار آزاد ۲۵هزار تومان باشد، کالایی که برای مصرف داخل تولید شده است به صورت قاچاق از کشور خارج می شود. که این باعث ایجاد مشکلاتی می گردد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)،مهدی معصومی اصفهانی در خصوص  افزایش قیمت مرغ  و راه حل فوری برای خروج از این بحران به خبرنگار ما گفت: اگر خاطرتان باشد طی  سالهای ۷۸ تا ۹۸ در طول ۲۰ سال و در طول دوره سه دولت، هیچ مشکلی از لحاظ  تولید مرغ و تخم مرغ در  کشور احساس نمی شد و مسائلی چون تعزیرات و بی احترامی به تولیدکننده نیز مطرح نبود، کما اینکه اعتراض و صفی هم وجود نداشت. این نشان می دهد که حتی تفکرات دولت ها هم با رویکردهای مختلف روی این مسئله تاثیر نداشت. حتی در مقطعی که حدود ۴۰درصد گله های مرغ تخم گذار از بین رفت و زمانی که واردات علوفه دچار مشکل شده بود، شاهد چنین نابسامانی هایی نبودیم.

ولی در هیچ موردی نگفتند مرغدار مقصر است و گرانفروشی می کند یا دلالان باعث این مشکل هستند وهمیشه اوضاع تولید  حتی با وجود نوسانات جزیی قیمت خوب بود.

این فعال صنعت طیور افزود : زمانی مشکل ایجاد شد که تامین مواد اولیه به مشکل برخورد. وقتی تامین مواد اولیه برای صنعت حساسی چون مرغداری به خطر می افتد تولید دچار تنش می شود که ممکن است گله های مولد حذف و باعث کمبود شود و این کمبود در جامعه اثر می گذارد و برای حل این مشکل سعی در بالابردن تولید می کنیم که این باعث کاهش قیمت ها می شود و این سیکل سینوسی ادامه پیدا خواهد کرد.

ریئس هیئت مدیره گروه تلاونگ در ادامه گفت: زمانی بحرانی در صنعت مرغ و تخم مرغ نداریم که میزان تولید با میزان مصرف یکی باشد و اگر مازادی در تولید بود بتوانیم صادر کنیم و اگر کسری ای در تولید داشتیم بتوانیم وارد کنیم و در این شرایط است که مصرف کنندگان آرامش دارند و راضی هستند و تولیدکنندگان هم خیلی در معرض خطر نیستند. چون اگر تولیدکننده زیان کند به سرعت صنعت مرغداری به مشکل می خورد.

معصومی افزود: دیدگاه من این است که اگر مواد اولیه سویا و ذرت و … را تامین کنیم صنعت مرغداری براساس عرضه و تقاضا خودش را تنظیم می کند و نیازی به این بگیرو ببندها نیست.

وی ادامه داد: مواد اولیه صنعت مرغداری فقط برای این صنعت قابل مصرف است و اگر مواد اولیه و واکسن طیور مازاد وارد شود در جای دیگری قابل استفاده نیست،وقتی مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود و قیمت ارز در بازار آزاد ۲۵هزار تومان باشد، کالایی که برای مصرف داخل تولید شده است به صورت قاچاق از کشور خارج می شود. که این باعث ایجاد مشکلاتی می گردد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران افزود: هرگاه مواد اولیه مورد نیاز صنعت مرغداری را تامین کنیم میزان تولید مرغ و تخم مرغ به قدرنیاز خواهد بود و به تعادل می رسیم. البته محصولات کشاورزی در فصل های مختلف نوسان قیمتی دارند به عنوان مثال در تابستان ارزان تر و در زمستان گران تر می باشد و یا  در بعضی شهرها ارزان تر و در بعضی شهرها کمی گران تر می شود. به همین خاطر نمی شود قیمت تخم مرغ را دستوری تعیین کرد و در هرفصل و هر استانی قیمت یکسان باشد.

می توانیم برای محصولات میانگین قیمتی در نظر بگیریم و تلورانس ۱۰ الی ۲۰درصدی را اعمال کنیم. به عنوان مثال در نیمه شعبان قیمت تخم مرغ افزایش پیدا می کند و بعد از ایام عید کاهشی می شود. این زنجیره وابسته به عرضه و تقاضا است. به همین منظور مرغدار و دولت و مردم باید معدل سال را در نظر بگیرند.

معصومی در ادامه گفت: هزاران نفر در این زنجیره اشتغال دارند و بخش های مختلفی از جمله واردکننده و تولید کننده تا حمل کننده و توزیع کننده را شامل می شود  که در طول ۲۰ سال از شرایط راضی بودند ولی متاسفانه اکنون این تنظیم به هم خورده است و تعادل تولید از بین رفته است.

این کارآفرین برجسته کشور در پایان گفت: رسیدن به حجم عظیم تولید یک شبه اتفاق نیفتاده است پس نمی توان انتظار داشت که به این زودی ها مشکل حل شود،متاسفانه در اتفاقات اخیر صداوسیما  به مشکلات دامن زد و به جای ایجاد آرامش باعث به وجود آمدن تنش شد که این  مسئله  صحه صدر دولتمردان را می طلبد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *