اهم اخبار

عملیات کشاورزی مکانیزه در شالیزارهای کشور به ۶۵درصد افزایش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: با حمایت همه جانبه دولت هم اکنون نیمی از مجموع ۶۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری کشور عملیات کاشت مکانیزه انجام و ۶۵ درصد آن به صورت مکانیزه برداشت می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ کامبیز عباسی سه شنبه شب در حاشیه افتتاح نمایشگاه ماشین آلات و ادوات کشاورزی ،تاسیسات و تجهیزات گلخانه ای مازندران در ساری به خبرنگاران افزود: طبق آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی امسال عملیات مکانیزه کاشت و برداشت  زمین های شالیزاری کشور به ترتیب به ۳۲۰ و ۴۲۰ هزار هکتار رسید که این نشان دهنده این است که  بیشتر شالیکاران از گل و لای  بیرون آمده اند.

وی کاهش هزینه تولید برنج ، تضمین سلامت شالیکاران ، کاهش سختی کار ، کاهش مصرف نهاده ها و کاهش مصرف آب را جمله مزایای طرح مکانیزاسیون برنج اعلام کرد و ادامه داد: با اجرای طرح مکانیزاسیون برنج در مقایسه با کشت سنتی به طور میانگین بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش هزینه تولید خواهیم داشت.

بیش از ۴۵۰ هزار هکتار ازاراضی شالیزاری کشور در استان های شمالی گیلان ، مازندران و گلستان وجود دارد.مازندران با ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می کند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر این نکته که مکانیزاسیون به عنوان یکی از مولفه‌های پشتیبان در تولید محصولات کشاورزی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد ، بیان داشت: بر اساس برنامه امسال حدود سه هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون کشور در نظر گرفته شده بود اما به دلیل استقبال کشاورزان تا این زمان این رقم به چهار هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۲ برابر رسیده است. 

وی افزود: برنامه‌ریزی ما برای تأمین حدود ۳۰ هزار دستگاه تراکتور کشاورزی و حدود ۵۰ هزار دستگاه ادوات و تجهیزات مختلف کشاورزی در زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزی‌پروری و نزدیک به ۸۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات در سال جاری است.

عباسی با توضیح این که تسهیلات مکانزاسیون با همکاری بانک کشارزی با نرخ ۱۵ درصد پرداخت می شود ، بیان داشت:  ۸۵درصد از قیمت ماشین آلات به صورت تسهیلات درازمدت به کشاورزان پرداخت می شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از فروش نقدی ماشین کشاورزی با هدف توسعه مکانیزاسیون در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به استقبال کشاورزان از ابتدای امسال تا کنون چهار هزار و ۷۰۰دستکاه تراکتور باغی و زراعی به صورت فروش تقدی وارد عرصه های کشاورزی مکانیزه کشور شده است. 

وی روند سرمایه گذاری در مکانیزاسیون کشاورزی کشور را صعودی دانست و بیان داشت: با همکاری و حمایت کشاورزان تکنولوژی روز پیشرفته وارد کشاورزی کشور شده است که هر سال در حال توسعه است.

وی با اشاره به اهمیت مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی و بهره‌وری از اراضی گفت: مکانیزاسیون، بذر، کود، سموم و آب و خاک را مدیریت می‌کند و امیدواریم با توجه به اهمیت تولیدات محصولات غذایی از یک دهه گذشته بالا رفتن ضریب مکانیزاسیون سبب شد تا  میزان تولیدات و بهره وری کشاورزی رشد خوبی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۹۲ ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت، به‌طوری که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی تاکنون ۹مرحله خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

خط نخست اعتباری در سال ۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، خط دوم به میزان هشت هزار میلیارد ریال در سال ۹۳، خط سوم به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴، خط اعتباری چهارم به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵، خط اعتباری پنجم در سال ۹۶ به مبلغ  ۱۵ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ششم در سال ۹۷ به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال و خط اعتباری هفتم در سال ۹۸  به مبلغ یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۹ خط اعتباری هشتم دو هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

نمایشگاه کشاورزی ، ماشین آلات و اداوات کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات گلخانه ای مازندران سه شنبه شب در محل نمایشگاه نیاوران واقع در  جاده ساری – قائمشهر گشایش یافت.

در این نمایشگاه که تا پنجم آذرماه دایر است ، بیش از ۶۰ شرکت و نمایندگی ماشین آلات مختلف کشاورزی به ویژه مکانیزاسیون شالیکاری حضور دارند.
در برپایی این نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران و موسسات مرتبط با فعالیتهای کشاورزی و تولید ماشین آلات کشاورزی همکاری کردند.

ادوات کشاورزی کاشت ، داشت و برداشت برنج کاری بویژه دستگاه های نشا کار، کمباین های مخصوص برداشت شالی ، شالیکوبی مدرن ،انواع پهپادهای سمپاش ، تراکتورهای سبک وزن مخصوص شخم وشیار در زمین های باتلاقی شالیزاری و انواع  تیلرهای مدرن و دنباله بندها و ردیف کارهای شرکت های تولید کننده دراین نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرارداده شد .

نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برای بازدید متخصصان بخش کشاورزی و کشاورزان دایر است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *