اهم اخبار

عوامل افزایش قیمت کالا‌های اساسی در روز‌های پایانی دولت دوازدهم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون دفتر تنظیم بازار وزارت صمت گفت: عوامل مختلفی در تعیین قیمت کالا تاثیر دارند که هر کدام اگر تغییر کند در هزینه های تولید  اثرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سعید صارمی معاون دفتر تنظیم بازار وزارت صمت در برنامه تیتر امشب در خصوص دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی تصریح کرد: افزایش قیمت روغن، متاثر از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت جهانیِ روغن خام بوده است.

او ادامه داد: با وجود اینکه قیمت ارز را برای واردات روغن ثابت نگه داشتیم و این محصول مشمول ارز دولتی است، ناچار به افزایش قیمت شدیم که با این افزایش قیمت اکنون در بازار روغن مشکلی نداریم و این محصول با نرخ مصوب عرضه می شود.

صارمی گفت: عوامل مختلفی در تعیین قیمت کالا تاثیر دارند که هر کدام اگر تغییر کند در هزینه های تولید  اثرگذار است.

او بیان کرد: ما با مشکلات متعددی مواجه بودیم که بر سفره مردم تاثیرگذار بوده است و بابت آن عذرخواهی می کنیم اما  علاوه بر کرونا که به اقتصاد جهان ضربه زد ما درگیر تحریم های ظالمانه هم هستیم.

اصناف در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد

در ادامه درستی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تصریح کرد: قیمت کالا تابعی از عرضه و تقاضا در بازار است.

او افزود: باید در کنار عواملی مثل افزایش قیمت ارز و بهای جهانی کالا، حقوق و دستمزد کارگران هم مدنظر قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان این که اصناف به وظایفش عمل کرده و می‌کند افزود: اصناف در افزایش قیمت‌ها نقشی ندارد.

افزایش قیمت کالا برای حفظ تولید است

در ادامه برنامه زارع مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل گرانی کالاهای اساسی گفت: باید به هر قیمت تولید را حفظ کنیم چون بدون تولید، گرانی بیشتری در پیش خواهیم داشت.

او ادامه داد: بخشی از نهاده های دامی با ارز دولتی تامین می شود  اما بخشی مثل یونجه و کاه بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشتند . وقتی هزینه های تولید افزایش پیدا می کند مجبوریم افزایش قیمت دهیم برای اینکه تولید را حفظ کنیم. به خاطر خشکسالی های امسال، نهاده های دامی داخلی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به صرف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به چند قلم نهاده دامی وارداتی، نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشت.

او افزود: در بحث تولید شیر فقط نهاده تاثیرگذار نیست .همه هزینه های تولید افزایش یافته به صرف اینکه چند قلم نهاده با ارز دولتی وارد می شود نمی توان قیمت را افزایش نداد چراکه دامدار متضرر می شود.

این مقام مسئول گفت: افزایش قیمت‌ها خوشایند هیچ کس نیست، اما برای حفظ تولید چاره‌ای به جز آن نیست.  ما دو راه داریم یا باید قیمت‌ها را دستوری سرکوب کنیم و تولید را از دست بدهیم یا افزایش منطقی قیمت‌ها را به میزانی که هزینه‌های تولید را پوشش دهد بپذیریم و تولید را حفظ کنیم.

مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر ارز دولتی به نهاده های دامی اختصاص نمی یافت، قیمت شیر و مرغ بسیار بیشتر از ارقام کنونی بود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تیتر امشب

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *