اهم اخبار

فائو: ایران سیزدهمین تولیدکننده گندم جهان در سال ۲۰۲۲ شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

فائو از رشد ۲۸ درصدی تولید گندم ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و ایران را سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان در این سال معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های دورنمای محصولات و وضعیت غذایی پیش‌بینی کرده است تولید گندم جهان در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل از آن حدود یک درصد کاهش یابد و به ۷۸۴ میلیون تن برسد.

به‌رغم نگرانی‌ها از تاثیر جنگ اوکراین بر تولیدات کشاورزی جهان در سال ۲۰۲۲ تولید گندم جهان در این سال با افزایش ۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۷۹۴ میلیون تن رسید. در سال ۲۰۲۱ کل تولید گندم در جهان ۷۷۸ میلیون تن برآورد شده بود.

ایران امسال هم ۱۳ میلیون تن گندم تولید می‌کند

فائو همچنین پیش‌بینی کرده است ایران در سال جاری ۱۳ میلیون تن گندم تولید کند که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ تغییری نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، ایران با تولید ۱۳ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۲ به عنوان سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان در این سال شناخته شده است. ایران در سال پیش از آن با تولید ۱۰٫۱ میلیون تن گندم چهاردهمین تولیدکننده بزرگ گندم شناخته شده بود که بدین ترتیب در سال ۲۰۲۲ با رشد ۲۸ درصدی تولید گندم خود آرژانتین را پشت سر گذاشته و یک پله بالاتر آمده است.

چین با تولید ۱۳۷٫۷ میلیون تن گندم بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در سال ۲۰۲۲ بوده است و اتحادیه اروپا با تولید ۱۳۴٫۵ میلیون تن در رتبه دوم و هند با تولید ۱۰۶٫۸ میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

روسیه با تولید ۱۰۲٫۷ میلیون تن، آمریکا با تولید ۴۴٫۹ میلیون تن، استرالیا با تولید ۳۶٫۶ میلیون تن، کانادا با تولید ۳۳٫۸ میلیون تن، پاکستان با تولید ۲۶٫۱ میلیون تن، اوکراین با تولید ۲۰ میلیون تن، ترکیه با تولید ۱۹٫۸ میلیون تن، انگلیس با تولید ۱۵٫۷ میلیون تن و قزاقستان با تولید ۱۳٫۷ میلیون تن بالاتر از ایران و در رتبه‌های چهارم تا دوازدهم قرار گرفته‌اند.

تولید گندم روسیه در سال ۲۰۲۲ به‌رغم درگیری این کشور در جنگ اوکراین ۳۴ درصد افزایش یافته اما تولید گندم اوکراین ۳۷ درصد کاهش داشته است.

فائو پیش‌بینی کرده است تولید گندم روسیه در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۹ درصدی به ۸۳ میلیون تن برسد و تولید گندم اوکراین نیز ۱۵ درصد کاهش یابد و به ۱۷ میلیون تن برسد.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *