اهم اخبار

فروش ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه گندم در ۲ دقیقه

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اوراق مرابحه ۲۰ هزار میلیارد ریالی گندم در مدت ۲ دقیقه در بخش بازارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران به فروش رفت.

به گزارش شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، اوراق مرابحه ۲۰ هزار میلیارد ریالی دولت روز شنبه در ظرف ۲ دقیقه در بخش بازارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران به فروش رفت.
وزارت امور اقتصادی و دارایی برای خرید گندم مورد نیاز شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران (به نمایندگی از طرف وزارت جهادکشاورزی) صکوک مرابحه به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال روز شنبه در بازار سرمایه منتشر کرد که با استقبال سرمایه گذاران تمام اوراق به فروش رفت.
سود سالیانه این اوراق ۱۷ درصد است که هر ۶ ماه یک بار از سوی عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.
به گزارش ایرنا، پذیره نویسی این اوراق با هدف تامین مالی بخش کشاورزی انجام می شود. با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، در سال های اخیر، طرح ها و ابزارهای مختلفی برای تامین مالی بخش کشاورزی از طریق بازار سرمایه معرفی شده است.
پس از اتمام پذیره‌نویسی، معاملات دست دوم این اوراق، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود که دارندگان و متقاضیان خرید می‌توانند با مراجعه به کارگزاران عضو فرابورس نسبت به خرید یا فروش این اوراق اقدام کنند.
معاملات دست دوم این اوراق در روزها و فعالیت بازار فرابورس انجام می‌شود و یک روز قبل از سررسید پرداخت درآمد سود، نماد معاملاتی آن متوقف شده و روز بعد از سررسید بازگشایی خواهد شد.
اوراق مرابحه، اوراق بهادار اسلامی است که دارندگان آنها به صورت مشاع، مالک دارایی مالی هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است. این اوراق بازدهی ثابت داشته و قابل فروش در بازار ثانوی (بازار سرمایه) است.
سال گذشته نیز دولت با فروش اوراق مرابحه گندم، بخشی از مطالبات گندمکاران را پرداخت کرد.
به گفته «یزدان سیف» مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ارزش مجموع گندم خریداری شده از کشاورزان در سال جاری ۱۱۶ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیاردریال آن به حساب کشاورزان واریز شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *