اهم اخبار

فعالیت ۳۷۱ زنبورستان در شهرستان خدابنده

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر جهادکشاورزی خدابنده گفت: براساس آخرین سرشماری تعداد ۳۷۱ زنبورستان و ۲۹ هزار کندو با میانگین تولید عسل به ازای هر کندو ۷ کیلوگرم برای شهرستان ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ علیرضا اسدالهی با بیان اینکه همزمان با سراسر کشور، سرشماری از زنبورستان‌ها از ۱۵ تا ۲۷ مهر سال‌جاری انجام می‌شود، عنوان کرد: به منظور دسترسی به آمار کلنی‌های زنبور عسل در شهرستان، سرشماری زنبورستان‌ها به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و در این سرشماری داده‌های متنوعی اعم از تعداد و نوع کلونی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبورعسل و همچنین اطلاعات دیگری از جمله تعداد بهره‌برداران،سن، جنسیت و سایر اطلاعات ضروری آنها اخذ و در سامانه ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری تعداد ۳۷۱ زنبورستان و ۲۹ هزار کندو با میانگین تولید عسل به ازای هر کندو ۷ کیلوگرم برای شهرستان ثبت شده است، اضافه کرد: همه زنبورداران مستقر در شهرستان باید با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی تابعه نسبت به تکمیل و ثبت اطلاعات برای درج در سامانه پهنه‌بندی و داده‌های محصولات کشاورزی اقدام لازم را انجام دهند و در بازه زمانی مذکور هرگونه جابه‌جایی و کوچ زنبورستان‌ها در شهرستان‌ها و بین استان‌ها ممنوع است.

اسداللهی با اشاره به غیرقابل تمدید بودن این بازه‌زمانی، خاطرنشان کرد: با عنایت به غیرقابل تمدید بودن زمان آمارگیری، از زنبورداران درخواست داریم همکاری لازم را با مأموران سرشماری داشته باشند.

مدیر جهادکشاورزی خدابنده در ادامه با بیان اینکه تولید عسل می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال پایدار باشد، افزود: این صنعت می‌تواند استعداد اشتغال‌زایی را در استان فراهم آورد و این مهم نباید نادیده گرفته شود.

این مسئول اعلام کرد: پرورش زنبور عسل یک فعالیت چندمنظوره است، زنبور با گرده‌افشانی به موقع در باغات در افزایش تولید محصولات سردرختی تاثیرگذار باشد.

اسدی در بخش دیگری با اشاره به اینکه باغداران ظرفیت تبدیل شدن به زنبورداران موفق را دارند، عنوان کرد: باغداران در راستای افزایش محصولات سردرختی با ایجاد کندوهای عسل در باغات اهمیت آن را نظاره‌گر باشند و با استفاده از سمومی که برای زنبور خطری ایجاد نمی‌کند، نسبت به سم‌پاشی باغات اقدام کنند.

مدیر جهادکشاورزی خدابنده اعلام کرد: تولید عسل تنها ملاک نیست باید بازار این محصول در اختیار زنبورداران باشد و این موضوع نیازمند مدیریت این محصول است.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *