اهم اخبار

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران: هر ۱ نفر از جامعه عشایر گوشت قرمز ۱۶ نفر را تأمین می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر با جمعیت کم اثرگذاری بسیار زیادی در جامعه دارند به‌گونه‌ای که هر یک نفر از جامعه عشایر گوشت قرمز ۱۶ نفر را تأمین می‌کند که این نکته مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی و اهمیت این موضوع در میان عشایر است.

 

 

شاپور علایی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سوابق درخشان سیاسی، اجتماعی و نقش ویژه ایلات و عشایر در دفاع از مرزهای سیاسی و فرهنگی اظهار کرد: جایگاه عشایر و ایلات از نظر پدافند غیرعامل در مناطق مرزی و دورافتاده بسیار مهم است و اهمیت بسیاری برای امنیت کشور دارند.

وی افزود: عشایر میراث‌داران و حافظان مواریث کهن، آداب و رسوم و سنن کشور و دایره‌المعارف فرهنگ ما هستند و به دلیل انطباق و سازگاری بالای عشایر با محیط زیست و داشتن کمترین خسارت و بیشترین نفع، می‌توان عشایر را پرچم‌داران حفظ محیط زیست دانست.

علایی‌مقدم با بیان اینکه عشایر در ایران هیچ‌گاه منقرض نمی‌شود، گفت: عشایر به دنبال آب مجازی هستند و برای به دست آوردن علوفه جابه‌جا می‌شوند، این شیوه از دیرباز دنبال می‌شد لذا می‌توان آن‌ها را محققان بومی دانست.

وی ادامه داد: عشایر با جمعیت کم اثرگذاری بسیار زیادی را در جامعه دارند به‌گونه‌ای که هر یک نفر از جامعه عشایر گوشت قرمز ۱۶ نفر را تأمین می‌کند که این نکته مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی و اهمیت این موضوع در میان عشایر است.

قائم‌مقام سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: در سال رونق تولید باید تلاش کرد فروشگاه‌های عرضه مستقیم عشایری در استان‌های مختلف ایجاد شود تا وضعیت اقتصادی عشایر بهبود یافته و دست دلالان و واسطه گران کوتاه شود.

این مسئول افزود: همچنین می‌بایست با حضور فرزندان فارغ‌التحصیل جامعه عشایری شرکت‌هایی تشکیل و برنامه‌های اجرایی به خود آن‌ها واگذار شود زیرا آن‌ها بهتر از همه ما از نیازها و خواسته‌های عشایر اطلاع دارند.

وی ادامه داد: میانگین درآمدی هر خانوار عشایر در حال حاضر در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که درصدد هستیم تا پایان دوره ششم درآمد آن‌ها را به ۳ میلیون تومان افزایش دهیم.

علایی مقدم در پایان با اشاره به سابقه حضور خود در کسوت نمایندگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر از ظرفیت مجلس آن‌گونه که باید استفاده نشده است چرا که مجلس باید جهت‌گیری فکری لازم را به نفع جامعه عشایری داشته باشد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *