اهم اخبار

قائم مقام وزیر صنعت: ممنوعیت واردات ۱ هزار و ۶۵۰ قلم کالا برای حمایت از تولید داخل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به ممنوعیت ورود یک هزار و ۶۵۰ ردیف تعرفه کالا به کشور گفت: امروز بهترین فرصت برای بخش تولید کشور است که به لحاظ کمی و کیفی با بیشترین جهش ممکن مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین مدرس خیابانی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یکی از راه‌های رونق تولید جلوگیری از واردات زائد، بی رویه و کالاهای دارای ساخت داخل است، افزود: سخنان مقام معظم رهبری در این مورد حجت را بر همه تمام کرده است.

وی همچنین اظهارداشت: متن مصوبه ای طی هفته گذشته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به جهت لبیک گفتن به فرمایشات مقام معظم رهبری تمدید شد که امکان ادامه ممنوعیت ورود کالاهای غیر ضرور و اقلام دارای زمینه توان تولید داخل را بیش از پیش در کشور فراهم کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: این وزارتخانه مطابق مصوبه مزبور مکلف شده که نسبت به ممنوعیت این دو گرو کالاهایی یعنی اقلام غیر ضروری و دارای توان ساخت داخل اقدام کند.

وی در ادامه افزود: طبق این مصوبه ورود یک هزار و ۶۵۰ ردیف تعرفه کالاها به کشور ممنوع شده است.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه حجم واردات کالاها به خصوص در بخش مصرفی کاهش چشمگیری داشته است، اظهارداشت: خوشبختانه با اجرای این مصوبه بخش های تولیدی کشور هم با یک توان مضاعف نسبت به افزایش ظرفیت تولید که بتوانند قطع وابستگی داشته باشند وهم فرصت پیدا خواهند کرد که کیفیت کالاهای خود را ارتقا بخشند.

وی ادامه داد: بطورکلی موقعیت و جهش خوبی برای رونق و شکوفایی تولید در مملکت ایجاد شده و بدون شک لیست ممنوعیت واردات کالاها گسترش پیدا خواهد کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: واردات کالا به کشور از این پس معطوف به دو گروه اول واردات کالاهای ضروری و راهبردی مربوط به سفره مردم و دوم قطعات، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهد بود بنابراین خارج از این دو گروه واردات کالا نخواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص اینکه برخی ها معتقدند تولید باید رقابت پذیر باشد یعنی اجازه دهید کالا از خارج واردات شود تا بتوان توان رقابت پذیری تولید داخل را در کشور تقویت کرد در غیر این صورت یک فضای انحصاری، غیر رقابتی و گلخانه ای برای واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد، افزود: بطورکلی با این نظر مخالف است چون در بسیاری از حوزه ها هیچ کدام از شرایط و شاخصه های بخش تولید و حتی شاخصه های بخش تجارت کشور شرایط برابری با بقیه دنیا ندارد از اینرو باید یک حفاظت و مراقبتی در خصوص تولید داخل انجام شود.

مدرس خیابانی ادامه داد: بدون شک با فرمایشات اخیر رهبر انقلاب و مصوبه سران قوا بحث ممنوعیت ورود کالاهای غیر ضرور و اقلام دارای تولید داخل بیش از پیش در وزارت صمت مورد توجه خواهد بود و در عین حال مراقبت می شود خارج از این موضوع وارداتی صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: امروز بهترین فرصت برای بخش تولید کشور است که به لحاظ کمی و کیفی با بیشترین جهش ممکن مواجه شود چون شرایط فعلی واردات به سبب قیمت ارز توجیه پذیری کمتری داشته و در ضمن یک هزار و ۶۵۰ قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه شده است.

سرویس خبری: مجلس و دولت

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *