اهم اخبار

لرستان ظرفیت خوبی برای احداث مرکز مرغ لاین دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: در استان مناطق بکری برای احداث مرکز پشتیبان مرغ لاین وجود دارد که می‌تواند استراتژیک باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی به نقل از ایسنا؛ ناصر نجیب‌زاده در رابطه با مرکز مرغ‌لاین در استان، اظهار کرد: در مجموع کل صنعت طیور کشور یک زنجیره است که از مرغ لاین شروع و تا مرغ اجداد، مادر و جوجه یک روزه ادامه دارد.

وی ادامه داد: مرغ‌لاین یک ظرفیت خاصی است که در اختیار هفت کشور در دنیا قرار دارد که ما امروز جوجه یک روزه مورد نیاز خود را از مرغ‌لاین انگلستان تأمین می‌کنیم.

نجیب‌زاده با اشاره به این‌که مرغ‌لاین منشاء ژنتیکی است که خط مشی آن دست کشورهایی است که خودشان ظرفیت ژنتیکی دارند و امکان توسعه آن به مرغ اجداد و مادر و جوجه یک روزه وجود دارد، افزود: لاین مرکز ژنتیکی کلی و جامع در هر منطقه است که با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در منطقه ایجاد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که بعد از انقلاب و از سال ۶۲ برای ایجاد خط لاین ژنتیکی حوزه طیور تلاش‌هایی انجام شد و مرغ لاین ایرانی از سال ۷۰ به نام آرین شروع به کار کرد، عنوان کرد: این مرغ تا سال ۸۵ در بازار وجود داشت و به علت رقابت‌هایی که در بازار به وجود آمد و عدم سرمایه‌گذاری مناسب جای خود را به نژادهای دیگر داد، درحالی‌که در شرایط سخت و رقابتی امروز جای آن خالی است.

وی با اشاره به این‌که قرار نیست در کل کشور و در هر استان این ظرفیت ایجاد شود، تصریح کرد: مرغ لاین اگر خوب اجرا شود در نهایت در دو منطقه انجام می‌شود، از نظر ایجاد اشتغال طرح خیلی بزرگی نیست و در حد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای است اما ارزش ژنتیکی آن مهم است که می‌تواند در بحث اصلاح نژاد و نگهداری طیور به ما کمک کند.

نجیب زاده اضافه کرد: مرکز مرغ لاین ایران از سال ۸۵ تعطیل شده که در سطح کشور در صدد هستند همان مرکز قبلی را احیاءکرده و یک مرکز پشتیبان ایجاد کنند که باتوجه به ظرفیت‌های استان، پیشنهاد دادیم یکی از پایلوت‌های مورد نظر لرستان باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که برخی از مناطق ما برای این کار بکر هستند، افزود: دو میلیون و ۷۰۰ هزار تُن گوشت مرغ در استان در حال تولید است که پشتوانه آن همین جوجه‌های یک روزه است که از مرغ لاین می‌آید که اگر ما در این زمینه وابسته باشیم کافی است که کشورهای دیگر یک روز به ما جوجه یک روزه ندهند، با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه می‌شویم.

وی تأکید کرد: همدلی خوبی برای پیگیری این مطالبه به حق شده که درصورت تصویب به یک برند تبدیل می‌شود.

نجیب‌زاده تصریح کرد: در این زمینه مسئولان پای کار بودند، استاندار، دستگاه‌های نظارتی، برخی از مسئولان حمایت کردند هنوز جواب رد ندادند و استان به‌عنوان یکی‌از گزینه‌های مرکز پشتیبان روی میز است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *