اهم اخبار

لزوم توسعه صنایع تبدیلی فارس، قطب تولید خرما

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

استان فارس با تولید سالانه ۸۰ نوع خرما به میزان افزون بر ۲۰۰ هزار تن به عنوان قطب تولید خرما در کشور مطرح است و این جایگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی این محصول در فارس باشد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس، ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی این استان در ۳۱ هزار هکتار از نخلستان های ۱۷ شهرستان فارس برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ مجید رضا پاکاری افزود: هم اینک در استان صنایع تبدیلی و بسته بندی متعددی در زمینه خرما فعال هستند اما با توجه به ظرفیت های موجود در این زمینه جای برای فعالیت بیشتر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان از راه اندازی صنایع فرآوری در این زمینه با انجام اقداماتی همچون صدور سریع مجوزهای لازم و تامین منابع اعتباری به سرمایه گذاران حمایت می‌کند.

او اظهار داشت: ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در حقیقت تکمیل زنجیره تولید است و تولید در کنار صنایع فرآوری، تبدیلی و بسته بندی مناسب است که می‌تواند به جایگاه بهتری برسد و علاوه بر ارزآوری ناشی از صادرات، ارزش افزوده اقتصادی مناسب ایجاد کند


پاکاری، در خصوص خرید تضمینی خرما نیز گفت: در بحث خرید تضمینی، قیمت توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شود و مباشر خرید هم سازمان تعاون روستایی است که خرید تضمینی را انجام می‌دهد.

وی افزود: قیمت گذاری در خرید تضمینی بر اساس حداقل کف قیمت بازار انجام می‌شود.

صادرات هفت میلیون دلاری خرما از فارس

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم گفت: سال گذشته افزون بر هشت هزار تن خرما به ارزش هفت میلیون دلار از گمرک این استان به خارج از کشور صادر شد.

جمال رازقی افزود: هند، قزاقستان، پاکستان، امارات، ترکیه، افغانستان، عراق، روسیه، مالزی، استرالیا و کانادا از مقاصد اصلی صادرات خرمای استان فارس هستند.

وی ادامه داد: محصول خرما به میزان حدود ۱۵ درصد در چرخه فرآوری در صنایع تبدیلی کاربرد دارد که برای برخی ارقام متفرقه با خصوصیات بازارپسندی مناسب در بحث صادرات تقاضای بالاتری وجود دارد.

او اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از خرمای تولیدی استان از نوع شاهانی است که علاوه بر مصرف مستقیم برای فرآوری و تبدیل به فرآورده‌هایی مانند قند مایع، شیره خرما، خمیر خرما، عسل خرما، سرکه و شهد خرما نیز مناسب است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: هم‌اینک ۱۶ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با افزون بر ۳۳ هزار تن در زمینه بسته بندی خرما در این استان  فعالیت دارند.

رازقی بیان کرد: همچنین یک واحد فرآوری خرما با ظرفیت اسمی ۲۲ هزار تن نیز در فارس فعال است.

چالش‌های طرح خرید تضمینی خرما برای صنعتگران

یک فعال صنعتی استان فارس نیز، یکی از چالش‌های فعالان و صنعتگران حوزه فرآوری خرما را بحث خرید تضمینی این محصول دانست و گفت: اجرای این طرح باعث شد تا دلالان و واسطه ها این محصول را از بازار جمع کرده و احتکار کنند.

محمد فرید خان صنمی افزود: این افراد به رغم اینکه خرما را با قیمتی ارزان از کشاورز خریداری کرده‌اند آنرا با قیمتی گران تر به تولیدکننده و صنعتگر می‌فروشند که این مساله مشکلاتی را برای واحدهای صنعتی فعال در زمینه فرآوری این محصول ایجاد کرده است.

وی، بر لزوم تشویق جامعه به استفاده از محصولات سلامت محور از جمله محصولات  حاصل از فرآوری خرما تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه بهداشت و درمان از جمله بخش هایی هستند که می‌توانند مردم را تشویق به استفاده از خرما و مشتقات خرما به جای استفاده از قند و شکر کنند.

او اضافه کرد: این کار می‌تواند علاوه بر رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر، به حفظ سلامت شهروندان و خانواده‌ها وکاهش بیماری ها کمک کند.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی مینو فارس گفت: این شرکت در جهت تولید محصولات سلامت محور و فراسودمند، تولید شربت با عرقیات طبیعی همچون نعناع، بهار نارنج و گلاب همراه با شیرین کننده خرما نیز در دستور کار دارد.

خان صنمی افزود: پایه اصلی محصولات سلامت محور و فراسودمند استفاده از مواد اولیه طبیعی و بدون افزودنی های شیمیایی است و این شرکت به عنوان بزرگترین پالایشگاه خرما تنها تولید کننده عسل خرما در کشور است.

او ادامه داد: سالیانه بالغ بر ۲ هزار تن خرمای تولیدی استان فارس و استان‌های همجوار در این واحد صنعتی فرآوری می‌شود که هم به رونق تولید و کاهش ضایعات کمک می‌کند و هم درآمد مناسبی را برای نخلداران به دنبال دارد.

وی گفت: با توجه به عرضه تولیدات و فرآوردهای تقلبی خرما در بازار با عنوان تولیدات طبیعی، به شهروندان توصیه می‌شود در این زمینه مراقبت لازم را داشته باشند و از خرید تولیدات نامعتبر خودداری کنند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *