اهم اخبار

مازندران امسال ۱۴۰ میلیون دلار محصولات باغی صادر کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران گفت که امسال تا پایان آذر ماه حدود ۱۴۰ میلیون دلار محصولات باغی از این استان به خارج از کشور صادر شده که نسبت به سال پیش افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ ابراهیم قربان نژاد محصولات باغی صادر شده را شامل مرکبات ، کیوی و گل و گیاه معرفی کرد.

وی گفت : مازندران امسال تا پایان پاییز ۱۶۹ هزار تن مرکبات به ارزش حدود ۶۴ میلیون دلار صادر کرد که به لحاظ وزنی ۱۳۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

قربان نژاد از کیوی به عنوان دومین محصول باغی صادراتی مازندران یاد کرد و افزود : طبق آمار رسمی از گمرگات در ۹ماهه امسال ۱۰۴ هزار تن کیوی به ارزش حدود ۴۷ میلیون دلار صادر شد که به لحاظ وزنی ۱۵ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۵۴درصد رشد دارد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران میزان صادرات گل و گیاه را هم ۹ هزارو ۵۰۰ شاخه از انواع گل های بریده ، گلدان  و درختچه به ارزش حدود ۳۱ میلیون دلار و تقریبا برابر بال سال گذشته اعلام کرد.

وی گفت که در این مدت ۱۰ هزار تن برنج کیفی طارم محلی هم به خارج از کشور صادر شد که عمدتا مربوط به ۲ ماه اخیر است.

قربان نژاد ارزش صادرات این مقدار برنج را حدود ۶ میلیون دلار اعلام کرد.

وی از تولید محصولات سالم تر و با کیفیت بهتر ، برداشت بهنگام ، سورتینگ و بسته بندی مناسب تر ، افزایش ظرفیت ذخیره سازی و آغاز به کار پایانه صادراتی محصولات کشاورزی به عنوان عوامل اثرگذار بر افزایش صادرات محصولات کشاورزی استان در سال جاری یاد کرد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد : ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات باغی استان امسال به ۱.۵ میلیون تن افزایش یافته است ضمن این که امسال ۲ میوه پائیزی مازندران یعنی مرکبات و کیوی به خاطر آشنایی باغداران با تولید علمی در شرایط عالی تولید ، برداشت ، سورتینگ و بسته بندی شد.

وی حمایت دولت را هم در افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی استان موثر دانست و گفت : از آن جایی که  تمامی گمرکات مازندران دریایی هستند با حمایت جدی دولت و پیگیری استاندار همه شرایط  برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله حمل و نقل با کشتی های دارای کانتینر های یخچال دار فراهم تر شده است.

قربان نژاد به آغاز فعالیت پایانه صادراتی روماک گستر و امکان ذخیره سازی بیش از ۱۰۰ هزار تن مرکبات در شهرستان جویبار به عنوان بخش دیگری از ظرفیت های جدید صادرات محصولات کشاورزی مازندران یاد کرد و افزود : به طور یقین طی ۲ ماه آینده صادرات قابل توجهی از این پایانه را شاهد خواهیم بود چون نخستین محموله ۴۵ تنی مرکبات از این پایانه به کشور حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

مازندران پارسال در مجموع ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی صادر کرده بود که نسبت به سال ۹۷ افزایش ۱۰۰ درصدی داشت.

روسیه، عراق، هند، عمان،  قطر، کشورهای حاشیه دریای خزر و افغانستان مقاصد صادراتی محصولات باغی مازندران هستند.

مازندران با داشتن ۱۵۰ هزار سطح زیر کشت باغی، رتبه نخست میزان تولید محصولات باغی کشور را دارد.

برنج ، گل و گیاه ، مرغ ، لبنیات و محصولات شیلاتی هم از دیگر محصولات مهم بخش کشاورزی مازندران است که رتبه نخست تا سوم تولید آنها را در کشور در اختیار دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *