اهم اخبار

مجلس نو وتاب آوری امنیت غذایی به قلم دکتر رامین امینی زارع

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از هفتم خرداد ۱۳۹۹ رسماً آغاز شد. از ۲۹۰ نماینده مجلس دهم ۲۴۸ نفر در انتخابات مجلس یازدهم نامزد شده بودند که تنها ۵۶ نماینده از دوره پیش به دوره کنونی راه یافتند. این ترکیب دارای این پیام است که روش ومنشی متفاوت درنگاه به بسیاری از موضوعات پدیدخواهدآمد، این درحالیست که ادوار مختلف مجلس درایران همچون بسیاری از کشورهای جهان، جملگی در برخی موارد، ازجمله مبحث پایه ای امنیت غذایی؛ به عنوان مولفه بسیار مهم امنیت ملی وضرورت تحکیم وتاب آوری آن اتفاق نظر داشته و دارند.

بنابر تعریف، سازمان ملل، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌داند. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی می‌باشند.

یکی از عواملی که امنیت غذایی رابه مخاطره می افکند، ریسک های گوناگونی است که تولید غذا در مزرعه را به چالش می کشد .ریسکهایی همچون سیل، خشکسالی، سرما، یخبندان وبیماری ها از این جمله اند.

خوشبختانه ایران ما در آستانه ورود به سده پانزدهم خورشیدی، دارای یکی از پیشرفته ترین سازوکارهای بیمه کشاورزیست که می تواند پوشش بیمه ای مناسبی را با مشارکت کشاورزان و دراصطلاح (Public Private Partnership) در بستر برخط سامانه جامع بیمه کشاورزی، باهدایت وزیرجهادکشاورزی وهمراهی بانک کشاورزی، ایجاد نماید.

اکنون سطوح بسیاری از عرصه های زراعی، دامپروری، باغبانی و منابع طبیعی کشور زیر پوشش بیمه است و درهنگام رخداد خسارات گسترده ای همچون سیل، با بهره گیری از فن آوری سنجش از دور یا RS ارزیابی خسارات ازطریق ماهواره انجام می شود.

حمایت اعتباری، اجرایی، تقنینی و نیز تجمیع کمک های مالی دولت دربیمه وحمایت از اجرای طرح های فراگیر وبیمه های پایه اجباری، زمینه ای از تثبیت حسن نیت نمایندگان خواهد بود وتحکیم پایه های امنیت غذایی کشور را در پی خواهد داشت.

رامین امینی زارع

تحلیلگرومدرس مدیریت ریسک

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *