اهم اخبار

مجوز صید برای بانوان جزیره هنگام صادر شد/ صید ترال را نفی نمی‌کنیم/ تخصیص سوخت یارانه‌ای به صیدگاه‌های خارجی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات خاطر نشان کرد: صید ترال از ۹۹ به این سو متوقف شده است و خارجیان مجوز ترال زدن در آب‌های ایران را ندارند اما برخی شناورهای داخلی سنتی اقدام به صید ترال می‌کنند و ما نمی‌توانیم آن را نفی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ مصطفی بهشتیان با اشاره به تعیین تاریخ صید  ماهیان استخوانی در شمال کشور، گفت: بر اساس پایش‌هایی موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی و سنجش و ارزیابی میزان ذخایر دریایی، تاریخ صید در دریای شمال هر ساله مشخص می‌شود و با مجوز کمیته مدیریت صید شیلات، شروع فعالیت صید در شمال کشور در حوزه ماهیان استخوانی توسط شرکت تعاونی‌ پره انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دوره نخست صید ماهیان استخوانی در شمال کشور انجام شده است و تاریخ دوره دوم آن مشخص خواهد شد و صیادان طبق روال هر سال دریاروی خواهند کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که صیادان در جنوب کشور نسبت به نحوه تخصیص سوخت یارانه‌ای اعتراض دارند آیا در زمینه حل مشکل آنها اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: در حال حاضر مشکلی در زمینه سوخت یارانه‌ای در آب‌های داخلی نداریم اما سازمان شیلات تلاش دارد برای صیدگاه‌های خارج از آب‌های داخلی (خارج از محدودهای آب‌های اختصاصی) سوخت یارانه‌ای به آنها تخصیص داده می‌شود این موضوع را از دستگاه‌های مربوط چون شورای عالی دریانوردی پیگیری کردیم و آنها متقاعد شدند که این کشتی‌ها زمانی‌که به آب‌های بیرونی می‌روند سوخت یارانه‌ای تعلق بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: صیادان ما در رقابت با کشورهای هستند که از این آب‌ها برای صیادی استفاده می‌کنند؛ و اعطای سوخت یارانه‌ای به صیادان می‌تواند در این رقابت به صیادان کمک کند.

وی با اشاره به اقدامات معاونت صید سازمان شیلات برای ساماندهی صیادان زن در جزایر جنوبی کشور، گفت: سازمان شیلات به تعدادی از صیادان زن در جزیره هنگام مجوز صید داده است اما به یکی از این بانوان مجوز ندادیم چرا که وی نتوانست بومی بودن خود را در جزیره هنگام ثابت کند و از آنجایی که ما سیاست اعطای مجوز به افراد بومی را دنبال می‌کردیم به آن شخص مجوز ندادیم، چراکه این احتمال وجود دارد که بعد از دریافت مجوز اقدام به فروش آن کند و ما با ندادن مجوز جلوی اعتراضی‌های احتمالی بعدی را گرفتیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از فعالیت صیادان خارجی در آب‌های ایرانی به‌دست شما رسیده است؟ گفت: صید ترال از ۹۹ به این سو متوقف شده است و خارجیان مجوز ترال زدن در آب‌های ایران را ندارند اما برخی شناورهای داخلی سنتی اقدام به صید ترال می‌کنند و ما نمی‌توانیم آن را نفی کنیم، اما از نظر ما غیرمجاز است و با آنها مقابله می‌کنیم.

بهشتیان در پایان بیان کرد: ممکن است برخی نیروهای خارجی و اتباع بیگانه در مناطق ساحلی ما حضور داشته باشند؛ این افراد به دلیل تخصص‌های لازمی که در زمینه روش‌های صید مانند لانگ لاین و روش‌های صید انتخابی دارند، از آنها کمک گرفته شود که قاعدتا آنها باتوجه به قوانین مربوط به کار مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *