اهم اخبار

مجوز فروش اینترنتی روغن صادر شده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: موضوع پیش‌فروش روغن مطرح نبوده است، تنها برای افزایش سطح عرضه به برخی شرکت‌ها اجازه دادیم که از طریق فروشگاه‌ها و سامانه‌های اینترنتی محصولات خود را عرضه کنند و بتوانند فروش تحت وب داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از ایلنا؛ صدیف بیک‌زاده در مورد آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار تن میوه  ذخیره‌سازی شده است که اگر استان‌ها اعلام نیاز کنند این میزان تا ۲۵ درصد قابل افزایش است.

وی افزود: مصرف شکر که در ایام پایانی سال برای شیرینی و خوراکی افزایش می‌یابد، چه در بخش صنف و چه در بخش خانوار به صورت نامحدود و پیش‌بینی شده توزیع می‌شود. در بخش خانوار در بسته‌های یک کیلوگرمی با قیمت مصوب ۸۷۰۰ تومان و در بخش اصناف با قیمت تمام شده شرکت تعاونی بازرگانی ایران به اندازه کافی توزیع خواهد شد.

بیک‌زاده در مورد وضعیت تولید روغن کشور اظهار داشت: ظرفیت تولید روغن افزایش پیدا کرده تا  تقاضای فعلی را پاسخ دهد. بطوریکه در اسفندماه حدود ۲۰۰ هزار تن روغن خام تولید شده و تصمیم بر این است که حدود ۷۰ درصد آن به خانوارها اختصاص پیدا کند تا این تقاضا فروکش کند. باید توجه داشت که به طور متوسط نیاز ماهانه روغن کشور ۱۳۰ هزار تن بود، اما در اسفندماه استثناء ۲۰۰ هزار تن تولید و در حال توزیع است.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در مورد پیش‌فروش روغن در برخی واحدها گفت: موضوع پیش‌فروش روغن مطرح نیست، تنها برای افزایش سطح عرضه به برخی شرکت‌ها اجازه دادیم که از طریق فروشگاه‌ها و سامانه‌های اینترنتی محصولات خود را عرضه کنند و بتوانند فروش تحت وب داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مرغ و گوشت قرمز نیز به صورت یخ زده و از محل ذخایر راهبردی در حال توزیع است. حدود ۱۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد در نظر گرفته شده است که ۵ هزار تن آن توزیع شده و مابقی در حال انجام است تا در کنار توزیع گوشت مرغ گرم بتواند به تقاضا پاسخ دهد.

بیک‌زاده در مورد میزان تخلفات و احتکارهای صورت گرفته بیان کرد: سازمان حمایت پیگیر چنین مسائلی است و با تخلفات برخورد می‌کند. این سازمان از ابتدای سال تاکنون حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بازرسی انجام داده که حدود ۲۵۲ هزار پرونده تشکیل و حدود ۳۱۲ هزار تخلف کشف شده است.

وی با تاکید بر افزایش قیمت جهانی برخی کالاها گفت: در مورد برخی از کالاهای اساسی قیمت‌های جهانی به شدت در حال افزایش است. مثلا قیمت جهانی روغن پالم طی یک سال گذشته ۷۵ درصد و روغن خام آفتاب گردان ۱۳۵ درصد افزایش داشت. این درحالی است که در سال‌های گذشته قیمت جهانی این کالاها نهایتا ۴ تا ۵ درصد افزایش می‌یافت اما به علت شرایط متاثر از کرونا این اتفاق افتاده است. حتی پیش‌بینی می‌شود که تقاضای انباشته وجود داشته باشد و پس از کرونا بازار جهانی را تحت تاثیر قرار دهد به همین علت در بسیاری از کشورهای جهان به دنبال ذخیره‌سازی کالاها هستند.

وی افزود: ما نیز ذخایر راهبردی برای کالاهای اساسی مانند جو، ذرت، گندم، کنجاله، برنج، شکر و … داریم که قبلا هم استفاده شده و پس از این هم اگر با نوساناتی مواجه شویم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک سال اخیر در ایران ذرت دامی حدود ۵۰ درصد، جو ۴۵ درصد و کنجاله سویا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. این درحالی است که ما در این کالاها نیازمند واردات هستیم برای مثال بیش از ۹۰ درصد روغن خام و ۹۰ درصد از ذرت مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین نوسانات قیمتی در خارج از کشور بر بازار داخلی تاثیر می‌گذارد.

بیک زاده خاطرنشان کرد: درست است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرد اما در حال حاضر روغن خام ۷۰۰ یورویی را ۱۴۰۰ یورو خریداری می‌کنیم. علاوه بر افزایش قیمت روغن خام وارداتی، قیمت بسته‌بندی و دیگر هزینه‌ها هم افزایش داشت اما درصد افزایش قیمت در داخل کشور کمتر از میزان جهانی آن بوده است. برای مثال روغن مایع ۸۱۰ گرمی از ۷۰۰۰ تومان به ۷۸۰۰ تومان رسید.

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت با اشاره به قاچاق کالاها و تاثیر آن بر بازار داخلی اظهار کرد: قیمت ارز در بازار آزاد حدود ۵ برابر ارز ترجیحی است که به این کالاها اختصاص می‌یابد؛ یعنی قیمت داخلی این کالاها حدود یک پنجم قیمت آنها در آن سوی مرزها است و در این شرایط میل قاچاق این کالاها افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول یادآور شد: صادرات رسمی کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند برای مثال روغن و مرغ ممنوع است ولی از هر روشی که استفاده می‌کنیم، بخشی از این کالاها از مرزها خارج می‌شود اما تلاش بر این است که به حداقل میزان ممکن برسد.

وی تصریح کرد: بازار متاثر از عرضه و تقاضا است. تقاضا هم به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. تقاضای خارجی یا از طریق صادرات یا خروج غیررسمی رخ می‌دهد، هرگونه تغییر در تقاضای داخلی یا خارجی قطعا روی وضعیت بازار تاثیر می‌گذارد اما میزان تاثیر آن بستگی به میزان تغییر تقاضا از طریق قاچاق دارد. البته به غیر از برخی از اقلام مانند روغن‌های پنج کیلوگرمی و احجام بیشتر که امکان مصرف در صنایع دارند تغییرات قیمت زیادی رخ نمی‌دهد.

بیک‌زاده با اشاره به جلسه روز گذشته کارگروه تنظیم بازار گفت: خروجی روز گذشته جلسه کارگروه تنظیم بازار که با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرا برای هماهنگی دستگاه‌ها برگزار شد این بود که برای تسهیل دسترسی مردم به کالاها، سطح عرضه میوه و گوشت مرغ افزایش یابد. همچنین طبق مصوبه هیات وزیران در اسفندماه سال ۹۷، بازارچه‌های مرزی با استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مرزنشین در شرق و غرب کشور کالاها را با کمترین تشریفات وارد کشور کنند تا مشکلی در تامین کالاها نداشته باشیم چراکه بعد از عید هم ماه مبارک رمضان را پیش رو داریم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *