اهم اخبار

محققان چینی می گویند؛ خوردن تخم مرغ موجب تقویت سلامت قلب می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محققان نشان داده اند که چگونه مصرف متعادل تخم مرغ می تواند میزان متابولیت های سالم برای قلب را در خون افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از هلث لاین، یافته‌ها نشان می‌دهد که خوردن یک عدد تخم مرغ در روز ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

تخم مرغ منبع غنی از کلسترول غذایی است، اما حاوی انواع مواد مغذی ضروری هم است. شواهد متناقضی در مورد اینکه آیا مصرف تخم مرغ برای سلامت قلب مفید است یا مضر، وجود دارد.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ شامل تقریباً نیم میلیون بزرگسال در چین، نشان داد افرادی که روزانه تخم مرغ می‌خورند (حدود یک تخم‌مرغ در روز) نسبت به افرادی که کمتر تخم‌مرغ می‌خورند، به طور قابل‌توجهی کمتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری قلبی و سکته هستند.

اکنون، برای درک بهتر این رابطه، محققان این کار یک مطالعه انجام داده‌اند که چگونه مصرف تخم‌مرغ بر نشانگرهای سلامت قلب و عروق در خون تأثیر می‌گذارد.

«لانگ پان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پکن چین، می‌گوید: «مطالعات کمی به نقش متابولیسم کلسترول پلاسما در ارتباط بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری‌های قلبی عروقی پرداخته اند، بنابراین ما می‌خواستیم به رفع این شکاف کمک کنیم.»

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد افرادی که مقدار متوسط تخم مرغ می‌خوردند دارای سطوح بالاتر پروتئینی به نام آپولیپوپروتئین A۱ در خون خود بودند که یک واحد سازنده از کلسترول خوب HDL است. این افراد به خصوص مولکول‌های HDL بزرگ‌تری در خون خود داشتند که به پاکسازی کلسترول از رگ‌های خونی کمک می‌کند و در نتیجه از انسدادهایی که می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود، محافظت می‌نماید.

محققان همچنین ۱۴ متابولیت را شناسایی کردند که با بیماری قلبی مرتبط هستند. آنها دریافتند شرکت‌کنندگانی که تخم‌مرغ کمتری می‌خوردند، در مقایسه با افرادی که تخم‌مرغ می‌خوردند، سطوح پایین‌تری از متابولیت‌های مفید و سطوح بالاتری از متابولیت‌های مضر در خونشان داشتند.

به گفته محققان، مطالعات بیشتری برای تأیید نقش علّی متابولیت های لیپید در ارتباط بین مصرف تخم مرغ و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی مورد نیاز است.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

منبع: هلث‌لاین

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *