اهم اخبار

مدیرعامل اتحادیه دامداران: نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دامداران نمی‌رسد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کمتر از ۳۰ درصد نهاده‌های دامی با قیمت مصوب و بیش از ۷۰ درصد را دامدار به ناچار از بازار آزاد و با قیمت دو تا سه برابر نرخ مصوب تامین می‌کنند.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، سعید سلطانی در نشست خبری روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تهیه نهاده‌ها شرایط سختی را برای دامداران ایجاد کرده و واحد‌های تولیدی بسیاری به خاطر این شرایط تعطیل شده اند.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد دامداران گوشتی و شیری فعالیت خود را متوقف کرده اند و این ضربه بزرگی به تولید است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: نکته اینجاست که واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی به انجام رسیده، اما این نهاده‌ها به دلیل ضعف نظارت اغلب در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

سعید سلطانی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد واردات نهاده‌های دامی توسط چهار نفر انجام می‌گیرد که به راحتی می‌توان با نظارت دقیق به این نکته رسید که نهاده‌های وارد شده به کجا می‌روند، ولی متاسفانه این موضوع به انجام نمی‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خاطر نشان کرد: به دلیل شرایط کرونایی طی چند ماه گذشته مصرف لبنیات کاهش چشم گیری داشته است و برای اینکه شیر خام روی دست دامدار نماند با فروش آن به کارخانجات لبنیات این محصول تبدیل به شیر خشک شده است.

سلطانی تاکید کرد:، اما این موضوع هم موجب انباشت شیرخشک در کشور شده و بر اساس آمار حدود ۵۰ هزار تن شیر خشک در انبار‌ها موجود است در حالی که مصرف داخلی حدود ۱۵ هزار تن است.

وی گفت: در دو مرحله ۲۰ هزار تن شیر خشک طی ماه‌های گذشته صادر شد، اما در مرحله سوم که قرار است ۲۵ هزار تن دیگر صادر شود به دلیل مشکلات به وجود آمده این موضوع فعلا به انجام نرسیده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خاطر نشان کرد: دولت قصد دارد با دریافت عوارض ۱۰ درصدی صادرات شیر خشک را به انجام برساند که این موضوع باعث کاهش شدید سود صادرات و منصرف شدن بسیاری از شرکت‌ها از صادرات می‌شود که این موضوع هم روند خرید شیر خام از دامداران را مختل می‌کند.

سلطانی افزود: در شرایط فعلی وضع هر گونه عوارض برای صادرات شیر خشک تنها به نفع شرکت‌های لبنیاتی است که دوست ندارند شیر خشک صادر شود و می‌خواهند قیمت آن در کشور به پایین‌ترین حد برسد که این موضوع ضرر دامداران را در طی پی دارد.

وضع عوارض برای صادرات شیر خشک قیمت لبنیات را افزایش می‌دهد
همچنین در این نشست خبری علی احسان ظفری رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی با اشاره به اینکه وضع عوارض ۱۰ درصدی بر صادرات شیر خشک باعث افزایش قیمت لبنیات در بازار می‌شود اظهار داشت: در چند ماه اخیر قیمت لبنیات با افزایش روبرو شده و همین موضوع هم مصرف کنندگان را دچار مشکل کرده است چنان چه آمار نشان می‌دهد مصرف سرانه لبنیات در چند سال اخیر از ۱۳۰ کیلوگرم به ۷۰ کیلوگرم کاهش یافته است و افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی مشکلات مصرف کنندگان برای تهیه این محصولات را چند برابر می‌کند.

وی گفت: تعرفه ۱۰ درصدی برای صادرات شیر خشک به معنای افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات است و علاوه بر مصرف کنندگان دامداران نیز از این افزایش قیمت متضرر می‌شوند چرا که افزایش تعرفه به معنی گران شدن قیمت شیرخشک و در نتیجه کاهش خرید شیر خام توسط کارخانجات از دامداران است.

ظفری ادامه داد: این تصمیمات تنها به نفع شرکت‌های بزرگ تولید کننده لبنیات است چرا که با در نظر گرفتن این تعرفه بسیاری از شرکت‌های کوچک از دایره صادرات شیر خشک خود را کنار می‌کشند و تنها چند شرکت بزرگ می‌تواند صادرات را انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی گفت: افزایش قیمت شیر خشک از سوی دیگر، چون موجب گران شدن قیمت لبنیات را فراهم می‌آورد باز هم از این موضوع شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لبنیات که ادعا می‌کنند ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند، منتفع می‌شوند.

وی افزود: در شرایط فعلی دریافت هر گونه عوارض از صادرات درست نیست و نه به نفع دامداران است و نه به نفع مصرف کنندگان و امیدواریم ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم مناسبی اتخاذ کند.
آقای ظفری خاطر نشان کرد: شیر خشک موجود در انبار‌ها برای صادرات زمان یکساله دارد و اگر نتوانیم در این مدت شیر خشک را صادر کنیم دیگر این محصولات به کار صادرات نمی‌آیند و باید هر چه زودتر تصمیم مناسبی در این خصوص اتخاذ شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی همچنین اظهار داشت: چهار شرکت بزرگ ۹۵ درصد واردات کره در کشور را در اختیار دارند و تاکنون در یکسال گذشته ۴۵ هزار تن کره با ارز دولتی وارد کردند که ۱۵ تا ۱۶ هزار تن آن به صورت بسته بندی وارد بازار شده است و مابقی این کره که با ارز دولتی وارد شده برای تولید سایر محصولات لبنی این شرکت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و این محصولات با ارز آزاد صادر شده اند.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع نیاز به رسیدگی دستگاه‌های نظارتی دارد تا آنجا که سازمان حمایت نیز بار‌ها اظهار داشته که ارقام دقیقی از شکل مصرف کره در این کارخانه‌ها در دست ندارند.
آقای ظفری گفت: به هر صورت در حال حاضر صادرات مرحله سوم شیر خشک متوقف مانده و امیدواریم هر چه سریعتر با تصمیم گیری مناسب ۲۵ هزار تن شیر خشکی که مجوز صادرات دارد به کشور‌های مقصد صادر شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *