اهم اخبار

مدیرعامل روغن مارگارین:تا پایان سال کمبود روغن نداریم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسن خلخالی مدیرعامل روغن مارگارین با اشاره این که ذخایر مواد اولیه روغن برای ماه های پیش رو کافی است گفت انتظار کمبود توزیع روغن در سطح کشور وجود ندارد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی به نقل از دنیای اقتصاد، وی با اشاره به این که در سال های اخیر بازار روغن یکی از باثبات ترین بازارها بوده که نه با کمبود جدی روبرو شده و نه قیمت آن چندان جهش داشته است گفت: یکی از دلایل این ثبات در نبود صادرات روغن بوده است که بازار را با کمبود روبرو نکرده است با این حال باید از ظرفیت های تولید بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات هم انجام بدهیم.

وی با اشاره به این که مهمترین مشکل کنونی در حوزه روغن نباتی مساله تخصیص ارز است گفت: درصد قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت روغن های خوراکی از خارج وارد می شود و به همین دلیل به شدت به بهای ارز و موجودی ارز متکی است و در این مدت با وجود مشکلات ارزی که بخاطر تحریم های ظالمانه آمریکا به وجود آمده، با تلاش های وزارت محترم صنعت و بانک مرکزی و شرکت های همکار در صنعت روغن کشور با تمام توان همچون سالهای گذشته، پرقدرت سنگر تولید را حفظ کرده و نگذاشته ایم مردم عزیزمان در تامین این کالای اساسی به مشکل بر بخورند.

خلخالی با اشاره به این که در حال حاضر دولت و بانک مرکزی در تلاشند تا بخشی از مشکلات را برطرف کنند به موضوع تهاتر ارزی با صادرکنندگانی که نتوانسته اند ارز خود را به کشور باز گردانند اشاره کرد و گفت دولت در تلاش است تا با این تهاتر مشکل تولیدکنندگانی مانند تولیدکنندگان حوزه روغن را برطرف سازد.  لازم به ذکر است بانک مرکزی پرداخت مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما را نیز تقبل خواهد کرد و به این ترتیب مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده خواهد گرفت.  

مدیرعامل مارگارین با بیان این که اگر اتفاق خاصی نیفتد بازار فعلا در حوزه روغن باثبات خواهد بود و با کمبود خاصی در این محصول روبرو نخواهیم بود گفت: وزارت صمت در تلاش است تا بازار را متعادل نگه دارد لذا این روزها ارزهای مرغوب در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد و یا بازرگانی دولتی با واردات ارقام مناسب روغن خام در تلاش است مانع از بروز نوسان در این بازار گردد.

به گفته خلخالی نسبت به یک ماه قبل نیز از منظر ذخایر استراتژیک در وضعیت مناسبی قرار داریم و به همین دلیل انتظار نمی رود مشکل خاصی در تولید روغن وجود داشته باشد. از سوی دیگر در گمرک نیز ذخایر مناسبی وجود دارد که با یک اراده قوی در حوزه ارز می توان آن را آزاد و به چرخه وارد کرد.

 وی با اشاره به این که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور امکان پیش بینی بلند مدت در هیچ صنعتی وجود ندارد گفت: لذا هر نوع برنامه ریزی بلندمدت در حوزه روغن نیز عملی نیست ولی  درحال حاضر در ماه های آینده وضعیت بازار متعادل خواهد بود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *