اهم اخبار

مدیرعامل شرکت فرآورده های روغنی ایران در گفتگو با اگروفودنیوز: لزوم برنامه ریزی به منظور بهره برداری بهینه از مراکز تولیدی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سیدجمشید میرسلیمی گفت: مهمترین اصل بهره برداری بهینه از مراکز تولیدی داشتن برنامه است. برنامه ای که اول سال مطالعه و محاسبه می شود و در طی یکسال به عنوان نقشه راه در پیشروی مدیران قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، مدیرعامل شرکت فرآورده های روغنی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اگروفودنیوز مبنی بر اینکه؛ “ثبات نرخ ارز در کشور چه تاثیری بر تولید و اقتصاد دارد؟ و راهکار و پیشنهاد جنابعالی برای حفظ ثبات اقتصادی چیست؟” گفت: نبض تپنده هر کشوری پول ملی آن کشور است که نیروی محرک در همه ابعاد مادی و معنوی و حیات ملّت در آن است. هرگاه که ارزش پول ملی در مقابل پول سایر ملل بالا می رود رونق اقتصادی از درون جامعه جوانه می زند و همچون نهالی سرسبز رشد می کند و تبدیل به درختی تنومند می گردد و آنگاه که پول در مقابل پول سایر کشورها نزول قیمت و کاهش ارزش پیدا می کند نهال اقتصاد به زردی می گراید و رفته رفته نهیف می گردد و می خشکد.

مهندس سیدجمشید میرسلیمی افزود: در کشورهایی که تامین منابع پولی اش صادرات کالای خاص مانند نفت می باشد که قیمت جهانی دارد و ناگزیر تابع سیاست های آن می باشد اگر نتواند بر مبنای برنامه بودجه اش کالای خود را صادر کند ناچار در وهله اول از ذخایر خود برداشت می کند و سپس به چالش های عمیق کسری بودجه دچار می گردد.

وی بیان داشت: در کشورهایی که بر اثر مخاصمه های سیاسی یا نظامی به تحریم اقتصادی وا داشته می شوند کاری بسی سخت ترو پیچیده تردر پیش رو دارند و باید اتاق فکر فعال شبانه روزی طراحی و راه حل های گوناگون را در این برهه حساس با مشارکت اندیشمندان و صاحب نظران تشکیل بدهد و در صدد چاره جویی در مصاف با این جنگ اقتصادی برآید تا مبادا قدرت پول خارجی آنقدر به اوج برسد که پول ملی را ببلعد.

این کارآفرین برجسته کشور در پاسخ به این پرسش که ثبات نرخ ارز در کشور چه تاثیری بر تولید و اقتصاد دارد؟ گفت: در یک توضیح مختصر می توان چنین بیان داشت که تثبیت نرخ ارز یعنی زمین گیر کردن دشمن در اولین خاکریز و جلوگیری از پیشروی او در خاکریزهای داخل مرز، یا به عبارتی مصون نگه داشتن نبض اقتصاد از تپش های فزاینده و سلامت نگه داشتن سایر اعضاء.

میرسلیمی در ادامه گفت: اگر قیمت ارز تثبیت باشد راهکارهای کنترل تثبیت سایر اقلام و کالاها با محاسبات پول ملی کاری چندان سخت به نظر نمی آید ولی آنگاه که ارز نوسان پیدا می کند همه کالاها تحت تاثیر قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت فریکو افزود: به عنوان مثال یک راننده که با افزابش نرخ ارز کرایه اش را افزایش می دهد و دلیلش را جویا می شوید پاسخ می دهد من این کتانی را که پوشیدم سال گذشته ۱۰۰ تومان بود ولی امسال ۷۰۰ تومان خریدم یعنی ۶۰۰ تومان افزابش بها بر من تحمیل شده است و اگر از فروشگاه یا فروشندگان کتانی بپرسید خواهند گفت من پارسال برای خرید کالا با ارز ۸هزار تومانی خریدم ولی امسال با ارز ۲۵هزار تومانی و در همه کالاها به طور زنجیره ای این موضوع صدق می کند.

وی مهمترین اصل بهره برداری بهینه از مراکز تولیدی را داشتن برنامه دانست و گفت: برنامه ای که اول سال مطالعه و محاسبه می شود و در طی یکسال به عنوان نقشه راه در پیشروی مدیران قرار می گیرد.

میرسلیمی در ادامه افزود: در این برنامه لزوم محاسبه قیمت تمام شده امری ضروری است و بر پایه آن برنامه سالیانه تدوین می گردد ولی متاسفانه یکی از معضلات عدم تثبیت ارز عقیم کردن مدیریت در اجرای برنامه است وقتی که بعضی کالاها شش الی هشت بار در سال افزایش قیمت بی رویه پیدا می کند چگونه می توان برنامه ریزی تولید نمود که نوسانات غیرقابل پیش بینی است.

وی دستاوردهای عملی شدن تثبیت نرخ ارز در جامعه را فرصت و اطمینان کافی جهت برنامه ریزی تولید و اجرای آن، کاهش استرس در جامعه، حذف مشاغل کاذب، تثبیت قیمت کالا در جامعه، تسهیل در صادرات کالا، امکان حرکت در انجام رونق تولیدی، اطمینان در پرداخت تعهدات مالی برشمرد و گفت: موارد فوق کلیات بعضی از گره های اقتصادی است که با تثبیت ارز گشوده می گردد.

مهندس سیدجمشید میرسلیمی راهکار و پیشنهاد برای حفظ ثبات اقتصادی را اینگونه بیان کرد و گفت: در فرآیند یک جامعه برای جلوگیری از رکود اقتصادی راهکارهای متنوع و گوناگون وجود دارد که با تدابیر حاکمان و سیاستمداران و دولتمردان به کنترل اقتصاد لجام گسسته می پردازند.

وی در ادامه گفت: امّا گاهی تصمیمات متخذه در آن سطح بلند پایه هم تاثیر مثبتی دربرندارد و چالش های عمیقی در مسیر اقتصاد بیمارگونه ایجاد می نماید که نیازمند بازنگری می باشد. ولی به نظر من می بایست تاکتیک مبارزه را به نوعی تغییر داد که به جای جنگ رو در رو، حفره های ایجاد شده را پر کرد و به تعبیری دشمن را دور زد وگرنه با راهکارهای موجود که سالهای مدیدی با آن دست به گریبانیم چیزی جزء نهیف شدن اقتصاد و نارضایتی اقشار مختلف عاید نشده است.

مدیرعامل برند روغن نینا گفت: خلاصه آنچه که به نظر اینجانب می تواند کارساز باشد عبارتند از:عزم راسخ و جدی جهت تشکیل اتاق فکر، عزم جدی در خصوص برخورد قضایی با خاطیان و سوءاستفاده کنندگان، ایجاد هسته عالی ارزیابی اولویت بندی سرفصل هزینه ها در بودجه کشور، بازاریابی و اشتغال یابی نیروی کار در جهان و اعزام نیروی فنی و ساده، توقف موقت پروژه های اجرایی در تمامی زمینه ها به غیر از نظامی و بهداشتی، حذف بودجه سازمان های تشریفاتی و تبلیغاتی و امثالهم.

میرسلیمی در پایان عنوان کرد: امید است اندیشه های ناب و ذهن های پر بار مسیر گره خورده اقتصاد را بگشایند و نسیم آرام بخش ارزانی بر جسم و روح ملت عزیز بدمد.

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *