اهم اخبار

مدیرعامل صنایع غذایی موجان در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: گلایه صادرکنندگان در نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سروش سردشتی معتقد است هیچ صادرکننده ای با اصل بازگشت ارز به کشور از طریق صادرات مخالف نیست، بلکه با نحوه بازگشت ارز مشکل دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، سروش سردشتی مدیرعامل صنایع غذایی موجان در پاسخ به سئوالی در خصوص “رفع تعهد ارزی و زمان در نظر گرفته شده برای برگشت ارز حاصل از صادرات و تاثیر آن بر صادرات کشور” به خبرنگار ما گفت: نقش مهمی که صادرات در رشد و پیشرفت اقتصاد یک کشور دارد بر کسی پوشیده نیست ؛ لذا همه دولت ها سعی می کنند تا روز به روز در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی از قبیل مواد غذایی، مواد معدنی، میوه ها و صیفی جات  و … رشد قابل توجهی داشته باشند.

سردشتی بیان کرد: همراه با صادرات، ارز زیادی وارد کشور می شود اما بی ثباتی های اقتصادی موجود در کشور خصوصا در حوزه نرخ ارز در چند سال اخیر باعث شد در برخی موارد صادرات کالا با واردات ارز همراه نباشد!

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: دولت برای جلوگیری از این مشکل قانون رفع تعهد ارزی را ایجاد کرد و ظاهراً جهت تشویق صادرکنندگان و رسیدگی به تعهدات ارزی، طبق شرایطی برای بازرگانانی که قصد صادرات انواع کالاها از جمله صادرات مواد غذایی، آبزیان و میوه و دیگر کالاها را به خارج از کشور دارند معافیت مالیاتی نیز در نظر گرفت!

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این تصمیم نیز همچون سنوات گذشته بدون اخذ نظر بخش خصوصی اعمال شد و به درستی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت.

مدیرعامل صنایع غذایی موجان همچنین افزود: تولیدکنندگان مواد غذایی ایرانی نسبت به گذشته با موانع بیشتری در واردات اقلام مورد نیازشان مواجه شدند.

وی محدودیت در فرآیند کار شرکت‌های بازرگانی تامین‌کننده مواد‌اولیه وارداتی را یکی از این موانع برشمرد و گفت: عدم امکان ترخیص کالاهای ثبت سفارش شده، پیچیدگی در فرآیند تخصیص ارز و تغییرات و نوسانات هر لحظه ای بازار ارز از دیگر مشکلاتی است که تحت تاثیر این دستورالعمل خلق‌الساعه گریبان‌گیر فعالان اقتصادی شد.

سردشتی عنوان کرد: اینکه به گفته برخی، تصمیمات بانک‌مرکزی «غیرقابل قبول»‌‌‌‌‌‌ و «جزیره‌‌‌‌‌‌ای» توصیف می‌شود دلیلش همین موارد است. دیواری کوتاه تر از دیوار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی پیدا نمی‌شود که تمامی تقصیرات ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت‌ها را بر گردن آنها گذاشته تا بلکه از این طریق جبران مافات نمایند.

مدیرعامل صنایع غذایی موجان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: صدور کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف هم از همین دسته اقدامات ضربتی و عجیب است که گوشه‌‌‌‌‌‌نشینی صادرکنندگان خوشنام را در پی داشته و آنها را به حاشیه برده تا راه برای رانت و قاچاق و ویژه خواران هموارتر گردد.

وی اظهار کرد: هیچ صادرکننده دلسوزی نیست که با اصل بازگشت ارز به کشور از طریق صادرات مخالف باشد، بلکه با نحوه بازگشت ارز مشکل دارد، زیرا مشکلات عدیده فعالان بخش خصوصی و نظراتشان در محاسبات جایی ندارد و انتقادات تولیدکنندگان هم اصلا شنیده نمی‌شود.

سروش سردشتی در پایان گفت: در تصمیم گیری ها، درمان قطعی، جای خودش را به مسکّن های موقتی می‌دهد و به جای کمک به بهبود اوضاع نتیجه عکس حاصل می‌گردد. دوباره کارگروه‌های دیگری تشکیل می‌شوند و قوانین تازه ای را بر سیاق قبل تصویب می‌کنند و همان جمله معروف ؛ روز از نو، روزی از نو !

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *