اهم اخبار

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی: چالش محیط زیست و امنیت غذایی با حفظ روستاها امکان‌پذیر است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی گفت: فرد در دوران بازنشستگی تقریبا ۱۸ برابر آورده خود از صندوق بیمه اجتماعی دریافت خواهد کرد و این به دلیل نقش نهفته کارفرمایی دولت و یارانه نهان در دل این صندوق است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، علی شیرکانی در نشست خبری شورای عالی استان‌ها که با حضور نمایندگان استانی تشکیل شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا گفت: رهبر معظم انقلاب بیان می کند که اقتصادی ما نداشتن راهکار ها نیست بلکه آنچه ما نیاز داریم همت پیگیری و اهتمام جدی است.  ایشان همچنین به محروم بودن بسیاری از مردم از پوشش بیمه های  اجتماعی اشاره می‌کنند که موجب قرار گرفتن مردم در تنگنا می‌شود و لازم است بیمه های اجتماعی به کمک مردم بیایند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: با بیان اینکه بیمه در کشور ما سابقه طولانی داشته و در سال ۱۳۰۹ با بیمه کارگران راه آهن شکل گرفت و در سال ۱۳۵۴ که سازمان بیمه تامین اجتماعی تاسیس شد  و در سال ۱۳۸۳  که بنای صندوق بیمه اجتماعی گذاشته و درسال ۱۳۸۴ تاسیس شد.

وی افزود: ما در اصل ۲۹ قانون اساسی با وجود اینکه بیمه را حقی همگانی برای تمام مردم ایران می‌دانیم هیچ صندوقی را برای غیرمزد بگیران کشور درنظر نگرفته‌ایم. با تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر این بستر در کشور جاری شده است که تمام آحاد مردم و غیرمزد بگیران بتوانند از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند.

 شیرکانی دلیل تاکید خود بر بیمه صندوق اجتماعی را به این دلیل که بیمه را زیرساخت و نشان توسعه می‌داند بیان کرد و گفت: اگر می‌خواهیم بدانیم که شهر یا کشوری توسعه یافته است یا نه؟ باید به ضریب پوشش بیمه‌ای آن نگاه بیندازیم.

وی افزود: دولت با امتیازات فراوانی که برای این صندوق قائل شده است این صندوق را بنا و نقش کارفرما را در آن ایفا و دوسوم حق بیمه را پرداخت می‌کند. دقت داشته باشید که فرد در دوران بازنشستگی تقریبا ۱۸ برابر آورده خود از صندوق دریافت خواهد کرد و این به دلیل نقش نهفته کارفرمایی دولت و یارانه نهان در دل این صندوق است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی افزود: درآخرین سرشماری سال ۹۷ تقریبا ۲۰ میلیون و بالغ بر ۲۶ درصد جمعیت کشور روستایی هستند و حدود ۱۰ میلیون از این تعداد مشمول عضویت در صندوق بیمه اجتماعی می‌شوند این درحالی است که ضریب پوشش بیمه‌ای ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه بیمه راهی برای توسعه زندگی و رفاه زندگی روستاییان است که می‌تواند در زمان سالمندی یا از کار افتادگی از آنها حمایت کند، گفت: دو چالش بزرگ محیط زیست و امنیت غذایی در روستاها حل می‌شود و در تمام کشورهای بزرگ دنیا شاهد مهاجرت معکوس به روستاها به دلیل توجه به اهمیت این موضوع هستیم.

شیرکانی با اشاره به ۶۲ هزار آبادی دارای سکنه کشور گفت: رشد جمعیت شهری نشان دهنده تبدیل شدن جمعیت روستایی به شهری هستند.

وی افزود: با وجود آنکه در توسعه‌های فیزیکی روستاها اقدامات خوبی را رقم زده‌ایم و کمتر روستایی داریم که از امکانات زیرساختی برخوردار نباشد اما درزیرساختهای نرم افزاری ازجمله اشتغالزایی روستاها خوب عمل نکرده‌ایم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی حفظ هویت روستایی را از مسائل مهم بیان کرد و گفت: ما باید ضمن حفظ هویت روستایی به آن افتخار کنیم و شاید بتوان به پشتوانه بیمه این اتفاق را رقم زد، زیرا حفظ هویت روستایی موجب ایجاد اشتغال مثل بومگردی می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم باید آینده خود را در روستا ببینند، گفت: روستاییان نباید از لحاظ تامین رفاه خود در زمان سالمندی و ازکارافتادگی دغدغه‌ای داشته باشند و بیمه می‌تواند این امنیت را برای آنها ایجاد کند بنابراین برای توسعه روستا باید زیرساختهای فیزیکی و روانی ایجاد شود.

شیرکانی در پایان تاکید کرد: محورهای توسعه پایدار حضورافراد در بیمه‌های اجتماعی است زیرا در دریافت بیمه موجب حفظ کرامت و عزت انسانی می‌شود و این با اعانه متفاوت است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *