اهم اخبار

مدیر عامل مجمع ملی کشاورزی: سطح زیر کشت گندم یک سوم کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خان محمدی گفت: بنابر آمار و رصد از استان ها، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش یافته است.

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اصلاح قیمت تضمینی گندم اظهار کرد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت باقی نمانده، از مسئولان دولت انتظار می‌رود که قیمت خرید تضمینی گندم را هر چه سریع‌تر اصلاح کند چرا که قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم به سبب افزایش هزینه‌های تولید صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

وی افزود: بنیاد ملی گندمکاران طی نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور در اعتراض به قیمت گندم، نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد که رئیس قوه قضاییه دستور رسیدگی را صادر کرده است.

خان محمدی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم حداکثر تا هفته آینده باید اصلاح شود، بیان کرد: بنابر آمار و رصد از استان ها، سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل یک سوم کاهش یافته است که با این وجود اگر مسئولان ذی ربط تا هفته آینده اقدام به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم نکنند، دیگر امیدی به استمرار خودکفایی گندم و پایداری تولید نیست.

دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به قانون شکنی شورای اقتصاد در اجرای قانون خرید تضمینی گندم، اصلاح نشدن نرخ خرید می‌تواند منجر به بر هم زدن پایداری تولید، منابع آبی نابودی نهاده‌های تولید و آسیب به خودکفایی گندم کشور شود چرا که به سبب نبود صرفه اقتصادی، کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات می‌روند.

به گفته وی، با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت گندم باقی نمانده است، از این رو در صورت اصلاح نشدن نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده دیگر امیدی به استمرار خودکفایی و پایداری تولید نیست.

 تاثیر سو گرانی بنزین بر کرایه های حمل و نقل

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در بخش دیگر اظهارات خود درباره تاثیر گرانی بنزین بر هزینه‌های تولید بیان کرد: همزمان با گرانی بنزین، راننده‌ها به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش هزینه‌های حمل و نقل کردند به طوریکه قیمت حمل هر ۱۰ تن بار از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافت.

خان محمدی در پایان تصریح کرد: اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کنند گرانی بنزین به سبب مصرف سوخت کامیون‌ها با گازوئیل تاثیری در افزایش هزینه تمام شده ندارد، اما حمل بخشی از محصولات میوه و تره بار با وانت و نیسان صورت می‌گیرد، ضمن آنکه کامیون داران به بهانه گرانی قطعات اقدام به افزایش کرایه حمل کردند که کشاورزان به سبب فساد پذیری کالا چاره‌ای جز قبول کردن نرخ دلخواه رانندگان ندارند.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *