اهم اخبار

مشارکت جوامع محلی در کاشت و احیای گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال از جنگلداران، مرتعداران و صاحبان عرصه های منابع طبیعی خواست در احیا و توسعه عرصه های گیاهان دارویی مشارکت کنند.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز غیبی رییس مرکز جنگل های خارج از شمال گفت: صاحبان عرف عرصه های منابع طبیعی برای مشارکت در توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی می توانند به ادارات کل منابع طبیعی در استان ها و شهرستان های خود مراجعه کنند و در قالب طرح های مشارکتی، قرار دادهای ۱۳ تا ۱۵ ساله برای مدیریت کشت گیاهان دارویی در عرصه ها به آنها واگذار می شود.

وی افزود: در این برنامه مشارکتی ، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، قلمه، بذر، نهال و نشاء گیاهان دارویی را به طور رایگان در اختیار مشارکت جویان قرار می دهد و آنها وظیفه کاشت، داشت و برداشت را بر عهده خواهند داشت.

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره درآمدزایی جوامع محلی در کاشت و توسعه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی اذعان داشت: در طرح مدیریت جنگلداری تنگه سرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد، خانوارها سالانه بیش از ۲۰ میلیون تومان از محل محصولاتی مانند آنغوزه و باریجه و در استان اصفهان از محل برداشت کرفس وحشی سالانه ۳۰ میلیون تومان درآمد کسب می کنند.

غیبی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده ارزش اقتصادی کشت گیاهان دارویی ۲ تا ۳ برابر زراعت جو و گندم است.

وی ادامه داد: ما علاوه بر توزیع رایگان نهاده ها برای کشت گیاهان دارویی در عرصه های جنگل و مرتع، از محل کمک های فنی و اعتباری، تسهیلاتی را در نظر گر فته ایم.

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال به اختصاص ردیف اعتباری در بودجه ۹۷ برای گیاهان دارویی کشور اشاره و تصریح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیشنهاد اختصاص ۱۴ میلیارد تومان از این ردیف اعتباری را برای توسعه و احیای گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی ارایه داده است.

غیبی گفت: ما برای هر هکتار کشت گیاهان دارویی ۵ میلیون تومان در رویشگاه های منابع طبیعی تسهیلات در نظر گرفته ایم.

وی همچنین از تهیه طرح توسعه گیاهان دارویی در سطح ۵۰ هزار هکتار در اراضی شیبدار خبر داد و اظهار داشت: سازمان جنگل ها در این طرح با کمک روستاییان، عشایر و صاحبان عرف در عرصه های منابع طبیعی، کشت گیاهان دارویی را در این اراضی توسعه خواهد داد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *